An institutional process of curricular innovation in university

The place of evaluation research

Authors

  • Ana Vogliotti Universidad Nacional de Río Cuarto

Keywords:

curricular innovation, teacher training, transversality, evaluative research, accompaniment

Abstract

From a perspective contextualized in the institutional reality (2016/2023) of the UNRC and within the framework of the Curricular Innovation and Teacher Training Program, coordinated by its Academic Secretariat, the objectives of this work consist of situating and synthetically describing the institutional experience of curricular innovation in undergraduate and graduate courses of all faculties and concomitant teacher training to signify the conceptualizations that define the epistemic-methodological framework of its approach. We present the scope of Evaluative Research (IE) as a companion to the entire institutional process in its different phases: problematization of current curricula; curriculum analysis; elaboration of innovative proposals; formalization of new study plans and their implementation. We recognize their contributions in this process, as potential for the construction of evaluative knowledge that helps to understand problematic situations and make decisions for permanent curricular improvements in university education.

With an interpretative-critical perspective, after referencing the normative frameworks that direct the innovative process from 2016 to the present, we propose concepts, criteria and strategies assumed by EI as reflective and evaluative, participatory, systematic and sustained accompaniment; particularly in the curricularization of transversal contents and practices. We end by explaining the scope and prospects of the Program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Vogliotti, Universidad Nacional de Río Cuarto

Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación (UNRC). Magíster en Epistemología y Metodología Científica (UNRC). Diploma de Estudios Avanzados en Educación (UAM, España). Docente-Investigadora Categoría I en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Ciencias Humanas. Fue Secretaria Académica de esa facultad y de la UNRC. Actualmente (marzo 2023), es coordinadora de programas y proyectos académicos institucionales en la Secretaría Académica de la UNRC. Autora de numerosas publicaciones sobre pedagogía, currículo y formación docente.

References

Artieda, T. L. (2021). Pueblos indígenas e interculturalidad: procesos de formación desde el territorio. En Badano, M. y Cruz, V. (Comps.), Conversaciones en plural. Educación superior, derechos humanos y desigualdad en tiempos de pandemia. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/1634.

Bernatené, S. (2019). Tensiones académicas y políticas de la formación y las prácticas docentes: un análisis de las normas producidas en el Consejo Federal de Educación. https://investigacioneducativacoloquio.files.wordpress.com/2019/06/bernatene.pdf

Brovelli, M. (2001). Evaluación Curricular. Fundamentos en humanidades 4/2001(2), 101- 122. https://www.redalyc.org/pdf/184/18400406.pdf

Castro Rubilar, F. (2005). Gestión curricular: una nueva mirada sobre el currículum y la institución educativa. Horizontes Educacionales, (10), 13-25. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97917573002

De Alba, A. (1995). Currículum: crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila.

De Alba, A. (s/f) Evaluación de la congruencia interna de los planes de estudio; análisis de un caso. http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res054/txt6.htm

De Pauw, C. y Kandel, V. (2021). Derechos Humanos y educación en tiempos de pandemia. Diferentes lenguajes. En Badano, M. y Cruz, V. (Comps.), Conversaciones en plural. Educación superior, derechos humanos y desigualdad en tiempos de pandemia. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/1634

Díaz Barriga, A. (1995). La evaluación curricular. Un acercamiento a los elementos

centrales de esta disciplina y su ubicación en México. Cuadernos pedagógicos universitarios, (8). https://es.slideshare.net/emmmanuelhernandez/daz-barriga-evaluacin-curricular

Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el siglo XXI: Un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. Relieve, (22). http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.1.8164

Finkelstein, C., Lucarelli, E., da Cunha, M. I., Collazo, M., Cascante, N. y Marin Sánchez, P. (2022). Abriendo fronteras en la formación pedagógica de los docentes universitarios. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 230-258. http://:10.54674/ess.v34i1.542.

Freire, P. (2015). Pedagogía de los sueños posibles. Por qué docentes y alumnos necesitan reinventarse en cada momento de la historia. Siglo XXI.

Macanchí Pico, M. L., Orozco Castillo, B. M. y Campoverde Escalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202020000100396

Vogliotti, A. y Macchiarola, V. (2002) Teorías implícitas, innovación educativa y formación docente. Revista Alternativas, 7(29), 67-81.

Published

2023-10-24

How to Cite

Vogliotti, A. (2023). An institutional process of curricular innovation in university: The place of evaluation research. Educación, formación E investigación, 9(15), 51–70. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42848