Multiple intelligences and creativity in spanish students of the teacher's degree

Authors

  • Isabel Martínez-Álvarez UDIMA
  • María Josefa Sospedra-Baeza Universidad de Valencia
  • Sergio Hidalgo-Fuentes UDIMA

Keywords:

creativity, emotion, higher education, intelligence, academic achievement

Abstract

Teaching from an integrative perspective that includes social and emotional aspects is one of the main challenges within the field of education and psychology today. Currently, being smart involves more than having a high IQ, it requires being able to solve problems flexibly and creatively, as well as creating innovative products transforming knowledge. Therefore, it is essential to take into account cognitive, social and emotional aspects. The objective of this study is to analyze the level reached in university students of the Teaching Degree in terms of their multiple intelligences, emotional intelligence, creativity and academic achievement, as well as the existing relationships and differences according to sex and academic performance in degree of the variables analyzed. 175 students of the Teaching Degree participated voluntarily in this research. Academic achievement was evaluated through the previous average grade and the Creative Intelligence test (CREA), the adapted Trait Meta-Mood Scale and the Revised Self-Efficacy Inventory for Multiple Intelligences (IAMI-R) were administered in order to evaluate the variables involved in the study. After analyzing the responses offered by the sample, we found that there are relationships between the different variables analyzed, as well as differences regarding sex and academic performance of the study participants. In conclusion, these results highlight the importance of the joint work of the evaluated variables, which include social and emotional aspects, for the general performance of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Martínez-Álvarez, UDIMA

Doctora en Psicología de la Educación. Profesora Doctora acreditada por la ANECA, cuenta con un tramo de investigación reconocido por CNEAI (Sexenio). Directora del grado en Magisterio de Educación Primaria de la Universidad a distancia de Madrid (UDIMA). Participa en proyectos de investigación de carácter competitivo, y en grupos de investigación como miembro estable. Ha publicado diferentes artículos en revistas científicas indexadas y valoradas en su área de conocimiento.

María Josefa Sospedra-Baeza, Universidad de Valencia

Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Doctora en Psicología por la Universidad de Valencia. Profesora de la Universidad de Valencia. Sus principales intereses de investigación están relacionados con los factores emocionales y de personalidad en el ámbito educativo y la aplicación de técnicas de análisis estadístico.

Sergio Hidalgo-Fuentes, UDIMA

Doctor en Psicología por la Universidad de Valencia y Máster de Metodología de las Ciencias del Comportamiento y la Salud por la UNED. Profesor de la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA) y de la Universidad de Valencia. Sus principales intereses de investigación están relacionados con las adicciones y los usos problemáticos de las nuevas tecnologías, los factores emocionales y de personalidad asociados al ajuste escolar y la aplicación de técnicas meta-analíticas.

References

Bastian, V. A., Burns, N. R. y Nettelbeck, T. (2005). Emotional intelligence predicts life skills, but not as well as personality and cognitive abilities. Personality and individual differences, 39(6), 1135-1145. https://doi:10.1016/j.paid.2005.04.006

Bermejo, R., Ruiz, M. J., Ferrándiz, C., Soto, G. y Sainz, M. (2014). Pensamiento científico-creativo y rendimiento académico. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1(1), 64-72. https://doi: 10.17979/reipe.2014.1.1.24

Bisquerra, R. (Coord.) (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Desclée de Brower.

Brouzos, A., Misailidi, P. y Hadjimattheou, A. (2014). Associations between emotional intelligence, socio-emotional adjustment, and academic achievement in childhood: The influence of age. Canadian Journal of School Psychology, 29(2), 83-99. https://doi:10.1177/0829573514521976

Clapham, M. y King, W. (2010). Psychometric Characteristics of the CREA in an English Speaking Population. Anales de Psicología, 26(2), 206-211. http://www.redalyc.org/pdf/167/16713079002.pdf

Corbalán, F. J., Martínez, F., Donolo, D., Alonso, C., Tejerina, M. y Limiñana, R. M. (2003). CREA. Inteligencia creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. TEA Ediciones

Donolo, D. y Elisondo, R. (2007). Creatividad para todos. Consideraciones para un grupo particular. Anales de Psicología, 23(1), 147-151. http://www.redalyc.org/pdf/167/16723118.pdf

Durán-Aponte, E., Elvira-Valdés, M. y Pujol, L. (2014). Validación del Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples Revisado (IAMI-R) en una muestra de universitarios venezolanos. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-23. http://http://www.redalyc.org/html/447/44731371015/

Elisondo, R. y Donolo, D. (2011). Los estímulos en un test de creatividad. Incidencias según género, edad y escolaridad. Boletín de Psicología, 101, 51-65. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N101-4.pdf

Esquivias, M. T. (2004). Creatividad: Definiciones, antecedentes y aportaciones, Revista Digital Universitaria, 5(1), 1-17. http://www.ru.tic.unam.mx:8080/bitstream/handle/123456789/693/ene_art4.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2005). Inteligencia emocional percibida y diferencias individuales en el meta-conocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el TMMS. Ansiedad y estrés, 11. https://www.researchgate.net/profile/Natalio_Extremera/publication/230887045_Inteligencia_emocional_percibida_y_diferencias_individuales_en_el_meta-conocimiento_de_los_estados_emocionales_Una_revision_de_los_estudios_con_el_TMMS/links/00b7d52919feccac90000000.pdf

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional Intelligence as predictor of mental, social and Physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 1, 45-51. https://doi:10.1017/s1138741600005965

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological reports, 94(3), 751-755. https://doi:10.2466/pr0.94.3

Fernández, M. R., Palomero, J. E. y Teruel, M. P. (2009). El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 28(12-1), 33-50. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1240872524.pdf

Fernando, M., Prieto, M. D., Ferrándiz, C. y Sánchez, C. (2005). Inteligencia y creatividad. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 3(3), 21-50. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/LeerArticulo.php

Ferrari, A., Cachia, R. y Punie, Y. (2009). Innovation and creativity in education and training in the EU member states: Fostering creative learning and supporting innovative teaching. JRC Technical Note, 52374. http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC52374_TN.pdf

Gardner, H. (1983). Frames of mind. Fontana.

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Paidós.

Gardner, H. (2010). Mentes Creativas. Una Anatomía de la Creatividad Humana. Paidós.

Gascó, V. P., Villanueva, L. y Górriz, A. (2018). Trait emotional intelligence and subjective well-being in adolescents: The moderating role of feelings. Psicothema, 30(3), 310-315. https://doi: 10.7334/psicothema2017.232.

Goleman, D. P. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ for character, health and lifelong achievement. Bantam Books.

González, D. y López, I. (2015). La relación entre la inteligencia emocional y el estado de ánimo en alumnos del grado de Magisterio de Educación Primaria. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 14(1), 31-42. https://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/640/La%20relaci%C3%B3n%20entre%20la%20inteligencia%20emocional%20y%20el%20estado%20de%20%C3%A1nimo%20en%20alumnos%20del%20grado%20de%20magisterio%20de%20educaci%C3%B3n%20primaria.pdf?sequence=1

Gutiérrez, M. e Ibáñez, R. (2017). Las diferencias en inteligencia emocional en futuros docentes a partir de su especialidad. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 337-340. https://doi:org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.946

Hidalgo-Fuentes, S., Martínez-Álvarez, I. y Sospedra-Baeza, M. J. (2018). Inteligencias múltiples y rendimiento académico en estudiantes del Grado de Psicología. XIII Congreso Internacional de Ciencias Sociales Interdisciplinares, Granada (España).

Llor, L., Ferrando, M., Ferrándiz, C., Hernández, D., Sáinz, M., Prieto, M. D. y Fernández, M. C. (2012). Inteligencias múltiples y alta habilidad. Aula abierta, 40(1), 27-38. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3791837.pdf

Martínez, F. (2010). Impulsividad, amplitud atencional y rendimiento creativo. Anales de Psicología, 26(2), 238-245. http://www.redalyc.org/html/167/16713079006/

Martínez, C. D., Llamas-Salguero, F. y López-Fernández, V. (2016). Relación entre creatividad, inteligencias múltiples y rendimiento académico en alumnos de enseñanza media técnico profesional del área gráfica. Programa de intervención neuropsicológico utilizando las TIC. Academia y Virtualidad, 9(2), 41-58. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5633575.pdf

Molero, D. y Pantoja A. (2015). Diferencias de género en inteligencia emocional percibida en docentes de infantil y primaria. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (pp. 369-378). Bubok. http://aidipe2015.aidipe.org

Panno, A., Donati, M. A., Chiesi, F. y Primi, C. (2015). Trait emotional intelligence is related to risk-taking through negative mood and anticipated fear. Social Psychology, 46, 361-367. https://doi: 10.1027/1864-9335/a000247

Pérez, N. y Castejón, J. L. (2006). La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 393-400. http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1320858454_847.pdf

Pérez, E. y Cupani, M. (2008). Validación del Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples Revisado (IAMI-R). Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 47-58. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rlp/v40n1/v40n1a04.pdf

Pulido, F. y Herrera, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344

Runco, M. A. y Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96. https://doi:10.1080/10400419.2012.650092

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., y Palfai, T. F. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, and health (pp. 125-154). American Psychological Association. https://doi:10.1037/10182-006

Sospedra-Baeza, M. J., Hidalgo-Fuentes, S. y Martínez-Álvarez, I. (2018). Inteligencia emocional percibida y rendimiento académico en estudiantes de psicología. 6th International Congress of Educational Sciences and Development, Setúbal (Portugal).

Tsai, K. C. (2013). Examining gender differences in creativity. The International Journal of Social Sciences, 13(1), 115-122. researchgate.net/profile/Kuan_Chen_Tsai2/publication/283083659_EXAMINING_GENDER_DIFFERENCES_IN_CREATIVITY/links/5629932308aef25a243d813f.pdf

Vergara, A. I., Alonso-Alberca, N., San-Juan, C., Aldás, J. y Vozmediano, L. (2015). Be water: Direct and indirect relations between perceived emotional intelligence and subjective well-being. Australian Journal of Psychology, 67(1), 47-54. https://doi: 10.1111/ajpy.12065.

Published

2023-10-24

How to Cite

Martínez-Álvarez, I., Sospedra-Baeza, M. J., & Hidalgo-Fuentes, S. (2023). Multiple intelligences and creativity in spanish students of the teacher’s degree. Educación, formación E investigación, 9(15), 31–50. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42847