Teacher Training Colleges in Cordoba: institutions, subjects and pedagogies in dispute

Authors

  • Gabriela Lamelas

DOI:

https://doi.org/10.53872/2422.7544.n31.41689

Keywords:

Teacher training, Institutions, Normal Schools

Abstract

In this article, research results are systematized around the founding process and daily life of the Normal Schools in the province of Córdoba in the period from 1878 to the end of the 1920s. Particularly, come tensions and tendencies about the founding stage, paying attention not only to the regulations but also to the subjects, practices and pedagogies in dispute. It is sustained in the analysis that these institutions were erected and consolidated by putting into play processes that were defined on different scales, with a multiplicity of actors, in the complex plot between nation and provinces and between tradition and modernization, in school settings regulated by regulations that tended towards homogenization but characterized by heterogeneity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aricó, José María, 1989, Tradición y modernidad en la cultura cordobesa. Plural, IV(13), pp. 10-14.

Auza, Néstor, 1981, Católicos y liberales en la generación del ochenta. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.

Bernstein, Basil, 1988, Clases, códigos y control. Hacia una teoría de las transmisiones educativas. Madrid, Akal.

Busquets, María y Cumini, Alicia, 1982, La primera Escuela Normal de Maestras de Córdoba (1878-1884). Córdoba, Seminario Final de Licenciatura en Historia, FFyH, UNC

Fernández, Raúl, 1965, Historia de la Educación Primaria de Córdoba, Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba.

Fiorucci, Flavia, 2012, Las escuelas normales y la vida cultural en el interior: apuntes para su historia en: Intelectuales, cultura y política en espacios regionales, Rosario, Protohistoria.

Fiorucci, Flavia, 2014, Maestros para el sistema de educación pública, La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930), Revista Mexicana de Historia de la Educación, vol. II, núm. 3, 2014, pp. 25-45 , 25 vol. II, núm. 3, 2014, pp. 25-45

Ganzer, Yamila, 2021, La misión de educar. La trayectoria inicial del profesor normalista Sebastián Vera. Río Cuarto 1886-1888 en Rebolledo, Eunice y Lamelas, Gabriela (comps). Tramas en la Historia de la Educación desde Córdoba, CLACSO- CIFFYH-UNC. ISBN 978-987-813-007-1

Jara, María y Monterisi, María, 1981, La Instrucción Pública Primaria en la Ciudad de Córdoba. Su evolución entre 1884-1890. Seminario Final de Licenciatura en Historia dirigida por Prof. Emiliano Endrek, Córdoba, FFyH, UNC.

Lamelas, Gabriela, 2022, La religión, el clericalismo y las escuelas. La lucha por la hegemonía en la educación: legislación, currículum y prácticas escolares: Córdoba, 1880-1930. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Filosofía y Humanidades, 2022.

Lamelas, Gabriala, 2021-a, Condiciones materiales y simbólicas del trabajo de enseñar (Córdoba, Argentina; 1880-1910) en: Rebolledo Fica, Eunice y Lamelas, Gabriela (comps). Tramas en la historia de la educación desde Córdoba. Textos y fuentes para aprender y enseñar, Edición conjunta CLACSO-CIFFYH. Buenos Aires.

Lamelas, Gabriela, 2021-b, Leer, contar, coser y rezar. La religión católica y sus dogmas en los programas escolares (1880-1930) en Cuadernos de Educación Nº 19, Junio de 2021, Área de Educación del Centro de Investigación “María Saleme de Burnichón” de la FFyH, Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/issue/archive

Rodríguez, Laura y Petitti, Eva, 2022, Historia de la Escuela Normal de Paraná (1871-1969), La Plata, Teseo.

Roitenburd, Silvia, 2000, Nacionalismo Católico Córdoba, 1862-1943. Educación en los dogmas para un proyecto global restrictivo, Córdoba, Ferreyra.

Sambrizzi, Alejandro, 2011, Los ataques de 1884, Buenos Aires, Dunken.

Southwell, Myriam, 2021, Ceremonias en la tormenta: 200 años de formación y trabajo docente en Argentina, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, CLACSO; IUCOOP; CTERA; Facultad de Filosofía y Letras – UBA.

Published

2023-06-30

How to Cite

Lamelas, G. (2023). Teacher Training Colleges in Cordoba: institutions, subjects and pedagogies in dispute. Cuadernos De Historia. Serie Economía Y Sociedad, (31), 58–90. https://doi.org/10.53872/2422.7544.n31.41689