Towards a Creole entrepreneur. The introduction of entrepreneurship by specialized economic and business magazines in Argentina between 1980 and 2000

Authors

  • Magdalena Garmendia Universidad de Buenos Aires. CONICET

DOI:

https://doi.org/10.53872/2422.7544.n25.31753

Keywords:

entrepreneurship, economic history, businessmen

Abstract

During the late twentieth century, entrepreneurship, a term with origin in economic science, has been installed and consolidated as a relevant subject in public discourse on a global scale. Crossing geographic and language borders, the ideas of entrepreneurship spread and adapted in dissimilar local contexts. In this article we are interested in capturing the way in which this process took place in Argentina. In order to achieve this objective, we will describe the task of translating the ideas of entrepreneurship carried out by two specialized magazines on economics and business, Mercado y Apertura, between 1980 and 2000.

References

FUENTES

Éditas

Revista Mercado: diciembre 1979, diciembre 1980, enero-diciembre 1985, enero-diciembre 1990, enero-diciembre 1995, enero-diciembre 2000.

Revista Apertura: diciembre 1985, edición especial 1986, enero-diciembre 1987, enero- diciembre 1988, enero-diciembre 1989, enero-diciembre 1990, enero-diciembre 1991, enero-diciembre 1992, enero-diciembre 1993, enero-diciembre 1994, enero-diciembre 1995, enero-diciembre 1996, enero-diciembre 1997, enero-diciembre 1998, enero-diciembre 1999, enero-diciembre, 2000.

BIBLIOGRAFÍA

Acharya, A. 2004, “How ideas spread: Whose norms matter? Norm localization and institutional change in Asian regionalism” en International Organization, año 58, núm. 2, pp. 239 a 275.

Arrese, A. 2000, “Economía y medios de comunicación en la década de los setenta” en Comunicación y Sociedad, año 12, núm. 2, pp 9 a 51.

Audretsch, D. B. Grilo, I. & Thurik, A. R. 2007, Handbook of research on entrepreneurship policy, Edward Elgar Publishing Limited Glensanda House, Cheltenham.

Azpiazu, D. Basualdo, E. & Khavisse, M. 2004, El nuevo poder económico en la Argentina, Siglo XXI Editores, Buenos Aires.

Ban, C. 2016, Ruling Ideas. How global neoliberalism goes local, Oxford University Press, New York.

Basualdo, E. & Arceo, E. 2006, Neoliberalismo y sectores dominantes. Tendencias globales y experiencias nacionales, CLACSO, Buenos Aires.

Bröckling, U. 2015. El Self Emprendedor, Ediciones Universidad Alberto Hurtado, Santiago de Chile.

Brown, T. E. Davidsson, P. & Wiklund, J. 2001,“An operationalization of Stevenson’s conceptualization of entrepreneurship as opportunity-based firm behaviour” en Strategic Management Journal, vol. 22, núm. 10, pp.953 a 968.

Brown, W. 2018, El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo, Malpaso, Barcelona.

Callon, M. 1980, “Struggles and Negotiations to Define What is Problematic and What is Not: The Sociologic Translation” en Michel, C. Schwartz, W. A. Knorr, K. D. Krohn, R. & Whitley, R. (eds.) The Social Process of Scientific Investigation In Contemporary Sociology, Reidel Publishing Company, Dordrecht, pp. 197 a 221.

Callon, M. 1986. “Algunos elementos para una sociología de la traducción: la domesticación de las vieiras y los pescadores de la bahía de St. Brieuc” en Iranzo, J. M. González de la Fe, T. & Blanco, J. R. (coords.). Sociología de la ciencia y la tecnología. CIS, Madrid, pp. 259 a 282.

Ciolli, V. 2013, “El Papel De Las Políticas De Economía Social En La Matriz Socio-Asistencial Argentina” en Revista de Ciencias Sociales de La Universidad Iberoamericana, año 8, núm. 15, pp. 31 a 63.

da Costa, A. Barros, D. F. & Martins, P. E. M. 2012, “A alavanca que move o mundo: o discurso da mídia de negócios sobre o capitalismo empreendedor” en Cadernos EBAPE.BR, vol. 10, núm. 2, pp.357 a 375.

Elkins, Z. & Simmons, B. 2005, “On waves, clusters, and diffusion: A conceptual framework” en Annals of the American Academy of Political and Social Science, núm. 598, pp. 33 a 51.

Fridman, D. 2019, El sueño de vivir sin trabajar. Siglo XXI, Buenos Aires.

Fourcade, M. & Savelsberg, J. 2006, “Introduction: Global processes, National Institutions, local bricolage: Shaping law in an era of globalization” en Law and Social Inquiry, vol. 31, núm. 3, pp. 513 a 519.

Gago, V. 2014, La razón neoliberal: economías barrocas y pragmática popular, Tinta Limón, Buenos Aires.

Hébert, R. F. & Link, A. N. 2006, “Historical perspectives on the entrepreneur” en Foundations and Trends in Entrepreneurship, vol. 2, núm. 4, pp. 261 a 408.

Heredia, M. 2003, “Reformas estructurales y renovación de las élites económicas en Argentina: estudio de los portavoces de la tierra y del capital.” en Revista Mexicana de Sociología, vol. 65, núm. 1, pp. 77 a 115.

Heredia, M. 2015, Cuando los economistas alcanzaron el poder, Siglo XXI, Buenos Aires.

Herman, N. 2018, “Emprendedores, trabajadores y ñoquis. Abordajes a la ideología neoliberal en la Argentina de Cambiemos” en Romé, N. (comp.) Política y subjetividad en la escena ideológica neoliberal. Aportes de investigación crítica en comunicación. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Buenos Aires, pp. 152 a 164.

Iakovleva, T. 2002, “Theorizing on entrepreneurial performance” en First European Summer University, EPI - Équipe de recherche sur les processus de création d´activités innovantes. Recuperado de: http://www.epi-entrepreneurship.com.

Kantis H. 2004, Desarrollo emprendedor en América Latina y la experiencia internacional, Banco Interamericano de Desarrollo. Fundes Internacional, Washington.

Kantis, H. D. Federico, J. S. & Trajtenberg, L. A. 2013, “Middle-Class Entrepreneurs and Their Firms: A Regional View and International Comparison” en Entrepreneurship in Latin America: A Step Up the Social Ladder?, pp. 53 a 79.

Katz, J. A. 2003, “A chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education: 1876–1999” en Journal of Business Venturing, núm 18, pp. 283 a 300.

Kilby, P. l97l, “Hunting the heffalump” en Kilby, P. (ed.) Entrepreneurship and economic development, Free Press, New York, pp. 1 a 40.

Kirzner, I. 1998, “El Empresario” en Huerta De Soto, J. (comp.) Lecturas De Economía Política, 1, Unión Editorial, Madrid.

Koller, V. 2005, “Critical discourse analysis and social cognition: Evidence from business media discourse” en Discourse and Society, vol. 16, núm. 2, pp. 199 a 224.

Kuratko, D. 2005, “The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges” en Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 29, núm. 5, pp.577 a 598.

Laval. C. & Dardot. P. 2013, La nueva razón del mundo, Gedisa, Barcelona.

Lundstrom, A. & Stevenson, L. 2005, Entrepreneurship Policy: Theory and Practice, Kluwer academic publishers, Dordrecht.

Merry, S. E. 2006, “Transnational Human Rights and Local Activism” en American Anthropologist, vol. 108, núm. 1, pp. 38 a 51.

Morresi, S. 2011, “Las raíces del neoliberalismo argentino (1930-1985)” en Rossi, M. (comp) Crisis y metamorfosis del Estado argentino: el paradigma neoliberal en los noventa, Luxemburg, Buenos Aires, pp. 47 a 71.

Nougués, T. 2019, “Emprender en la informalidad. Desafíos de la inclusión socio-laboral de los jóvenes de sectores populares en la Argentina contemporánea” en Gutiérrez Cham. G. & Kaltmeier, O. (eds.) ¡Aquí los jóvenes! Frente a las crisis, Universidad de Guadalajara, México, pp. 135 a 155.

Ostiguy, P. 1990, Los capitanes de la industria: grandes empresarios, política y economía en la Argentina de los años 80, Legasa, Buenos Aires.

Puello Socarrás, J. 2010, “Del homo oeconomicus al homo redemptori: Emprendimiento y Nuevo Neo-liberalismo” en Revista Otra Economía, vol. IV, núm. 6, pp. 181 a 206.

Presta, S. 2015, “Ideas de simpatía y egoísmo en la economía social y solidaria. La paradoja del emprendedor” en Murillo, S. (coord.) Neoliberalismo y gobiernos de la vida. Diagrama global y sus configuraciones en la Argentina y en América Latina, Biblos/IIGG, Buenos Aires.

Schumpeter, J. A. 1996, Capitalismo, Socialismo y Democracia, Ediciones Folio, Buenos Aires.

Schultz, T. W. 1980, “Investment in Entrepreneurial Ability” en The Scandinavian Journal of Economics, vol. 82, núm. 4, pp. 437.

Shane, S. & Venkataraman, S. 2000, “The promise of entrepreneurship as a field of research” en The Academy Of Management Review, vol. 25, núm. 1, pp. 217 a 226.

Sereni, C. & Burton, B. 2020, “Acercamiento crítico a la pregunta por la emocionalidad en el emprendedurismo high-tech. ¿una gestión tecnicista?” en Pensando. Revista de Filosofía. Revista Eletrônica do Departamento de Filosofia e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da UFPI, vol. 11, núm. 23, pp.79 a 90.

Stevenson, H. & Jarillo. C. 1990, “A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management” en Strategic Management Journal, 11: Special Issue: Corporate Entrepreneurship, pp. 17 a 27.

Vesper, K. H. 1988, “Entrepreneurial academics-how can we tell when the field is getting somewhere?” en Journal of Business Venturing, vol. 3, núm. 1, pp. 1 a 10.

Vommaro, G. & Morresi, S. 2015, Hagamos equipo: PRO y la construcción de la nueva derecha en Argentina, Universidad Nacional de General Sarmiento, Los Polvorines.

Vommaro, G. 2017, La larga marcha de Cambiemos: la construcción silenciosa de un proyecto de poder, Siglo XXI, Buenos Aires.

Witzel, M. 2012, A history of management thought. In A History of Management Thought, Routledge. Taylor & Francis Group, New York.

Wolf, M. & Fukari, A. 2007, Constructing a Sociology of translation, Benjamins Translation Library, Amsterdam.

Wood Jr., de Paula, A. P. P, 2006, “A mídia especializada e a cultura do management” en Organizações & Sociedade, vol. 13, núm. 38, pp. 91 a 105.

Woooldridge, A. 2011, Masters of management. How the business gurus and their ideas have changed the world- for better and for worse, Harper Collins Publisher, New York.

World Bank. 2010a, Resilience, Equity and Opportunity: The World Bank 2012 Social Protection and Labor Strategy. World Bank, Washington DC.

World Bank. 2010b, Stepping Up Skills: For More Jobs and Higher Productivity. World Bank, Washington, DC.

Published

2020-12-27

Issue

Section

Article

How to Cite

Towards a Creole entrepreneur. The introduction of entrepreneurship by specialized economic and business magazines in Argentina between 1980 and 2000. (2020). Cuadernos De Historia. Serie Economía Y Sociedad, 25, 191-216. https://doi.org/10.53872/2422.7544.n25.31753