Educating for industry: Pedro Rodríguez de Campomanes and his education project

Authors

  • Sebastián Perrupato Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n8.23204

Keywords:

popular industry, Campomanes, education, reform

Abstract

During the centuries that the classic modernity includes the clergy had an active participation in the education, contributing this way to the development of mechanisms that were favoring the reproduction of the social system. In the 18th century the reality started changing. In this respect, the influence of the illustrated ones and the offers of the Bourbon reformismo, as well as the advances scientist-technical personnel promoted new expositions and debates on the type of education that better could answer to the needs of the society. Pedro Rodríguez de Campomanes proposed a reinnovating vision of the education that, without going out of the Christian cánones, he was inviting to reforming it preparing the people for the industry. Nevertheless, these educational reforms, which were propitiated at the same time as the economic ones, them illustrated others were not aspiring to change the structures of society, but rather to preserve them. Of this form the education that the author proposes is a way to deepen the religious bows and the civil limits in order to legitimize with more force the hierarchic estamental-order in crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastián Perrupato, Universidad Nacional de Mar del Plata

References

ACEÑA Pablo Martín y COMÍN COMÍN Francisco (coord.), Campomanes y su obra económica, Madrid, Instituto de Estudios Fiscales, 2004.

CABARRÚS Francisco, Sobre los obstáculos que la naturaleza, laopinión y las leyes a la felicidad pública, 1795.

CASTELLANO José Luis, «Las nuevas reformas pedagógicas y la reforma de Olavide», Chonica Nova, Universidad de Granada, núm. 12, 1981,

DOMÍNGUEZ ORTIZ Antonio, Educación en España, Tercer coloquio de Historia de la Educación, Barcelona, 1983.

FAUBELL ZAPATA Vicente, Renovación pedagógica e ilustración en la España del siglo XVIII, Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca, 1998.

GALINDO CARRIDO María A., Tres hombres y un problema, Feijoo, Sarmiento y Jovellanos ante la educacion moderna, Madrid, CSI C, Instituto «San José de Calasanz», 1953.

GRACIA NORIEGA José Ignacio, El conde de Campomanes, un reformista de amplio aliento, Madrid, La Nueva España, 2005.

GUSDORF George, L’avenement des sciences humaines au siécle des Lumiéres, París, 1973.

LLOMBART ROSA Vicente A., «Campomanes en su tiempo y en el nuestro», Cuadernos de Estudios del siglo XVIII, núm. 12-13, 2002.

MARAVALL José Antonio, Estudios de la historia del pensamiento español (Siglo XVIII), Madrid, Mondadori España, 1991.

MARTÍNEZ Bernabé B., Historia de la acción educadora de la Iglesia en España. Edades Antigua, Medieval y Moderna, España, Biblioteca de Autores Cristianos, 1997.

MUÑOZ MACHADO Santiago, «Discurso sobre las ideas de administración de Pedro Rodríguez Campomanes»,Revista de Administración Pública, núm. 3, 2002.

NEGRIN FAJARDO Olegario, Historia de la educación en España, autores textos y documentos, Madrid, UNED, 2004.

PUELLES BENÍTEZ Manuel, «La Revolución Francesa y su influencia en la educación en España», OSSENBACH SAUTER Gabriela y PUELLES BENÍTEZ Manuel (ed.), La Revolución francesa y su influencia en la educación en España, Madrid, Universidad Complutense y Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1991.

RODRÍGUEZ DIAZ Laura, Reforma e Ilustración en la España del siglo XVIII: Pedro Rodríguez de Campomanes, Madrid, 1975.

SARRAILH Jean, La España ilustrada de la segunda mitad de siglo XVIII, México, FCE, 1957.

VALLEJO GARCÍA-HEVIA José María, La Monarquía y un ministro, Campomanes, Madrid, 1997.

VARELA Julia, «La educación ilustrada o como fábrica de hacer sujetos dóciles y útiles», Revista de Educación, núm. extra: La educación en la Ilustración española, Madrid, 1988.

Published

2009-12-01

How to Cite

Perrupato, S. (2009). Educating for industry: Pedro Rodríguez de Campomanes and his education project. Anuario Del Centro De Estudios Históricos Profesor Carlos S. A. Segreti, (8), 265–275. https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n8.23204

Issue

Section

Studies