Neuroscientist study of Reward Circuits and their influence in the decision making process of scarce economic resources agents. Case study.

Authors

  • Mario A. Vázquez Universidad Católica de Salta - UCASAL (Argentina)
  • Patricia A. Francica Universidad Católica de Salta - UCASAL (Argentina)
  • Jimena Aré Tomás Universidad Católica de Salta - UCASAL (Argentina)
  • Mariana Remaggi Universidad Católica de Salta - UCASAL (Argentina)
  • Enzo D. Cagnone Lávaque Universidad Católica de Salta - UCASAL (Argentina)

Keywords:

Reward Circuits, decision, consumption, vicious circle of poverty

Abstract

The aim of this paper is to identify the possible influence of the "Reward Circuit" on consumption decisions in individuals whose income is below the poverty line. This study was carried out by studying the consumption behaviour of a family with scarce economic resources in the city of Salta, during six months in 2018. It was possible to infer that the consumption that implied indebtedness and the consequent loss of purchasing power (key factors for remaining in a circle of poverty) are those that are aimed at obtaining goods in the process of which pleasure is experienced, or constitutes a pleasurable experience, which do not include obtaining and exhaustive analysis of information about the goods, and which possibly generates a dopaminergic segregation that triggers a consumption decision to satisfy various emotional needs, but which is unfavourable for the development of the family microeconomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauer, P. T. (1975). “El círculo vicioso de la pobreza y la brecha creciente entre países: ideología y experiencia”. Cuadernos de economía 3.8 (1975): 411-425. Barcelona: CSIC. Centro de Estudios Económicos y Sociales; Universidad de Barcelona.

Desmet, PMA (2003). Medición de la emoción; Desarrollo y aplicación de un instrumento para medir las respuestas emocionales a los productos. En: MA Blythe, AF

Monk, K. Overbeeke y PC Wright (Eds.), Funología: de usabilidad al disfrute (pp. 111-123). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Recuperado de https://studiolab.ide.tudelft.nl/studiolab/desmet/premo/

Easterlin, R. (2016). “Does Economic Growth Improve the Human Lot? Some Empirical Evidence”, disponible en http://graphics8.nytimes.com/images/2008/04/16/business/Easterlin1974.pdf

Francica, P. y Vázquez, M. (2018) Apuntes para la Cátedra de Neuropsicología. Salta: UCASAL, plataforma virtual (http://artes-y-ciencias.campusvirtual.ucasal.edu.ar)

Lewis, David. (2015). El cerebro vendedor. Cuando la ciencia es amiga del shopping. Madrid: Paidós.

Lousteau, M. y Campanario, S. (2014). Otra vuelta a la economía. Buenos Aires: Random House.

Maslow, A. H. (1991) Motivación y personalidad. Madrid: Díaz de Santos.

Motterlini, Matteo. (2014). Economía emocional. En qué nos gastamos el dinero y por qué. Madrid: Paidós.

Nurske, Ragnar. (1960). Problemas de formación de capital en los países insuficientemente desarrollados. México: F.C.E.

Pereiro Gómez, C. Ed. (2018) Manual de Adicciones para médicos especialistas en formación. Madrid: Socidrogalcohol. Disponible en http://www.fundacioncsz.org/ArchivosPublicaciones/243.pdf

Vázquez, M. y Francica, P. (2018) El hombre guionado - Principios de Análisis Transaccional (2da. ed. corregida y aumentada). Salta: EUCASA (Ediciones Universidad Católica de Salta).

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Neuroscientist study of Reward Circuits and their influence in the decision making process of scarce economic resources agents. Case study. (2021). Actualidad Económica, 31(103), 57-66. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/acteconomica/article/view/32921