Histology and embryology teaching virtualization during the COVID-19 pandemic
Keywords:
Pandemics; Education; Health Sciences; DentistryAbstract
Abstract
Introduction: The Covid-19 disease is a globally spreading pandemic with serious consequences. The Universidad Nacional de Córdoba like all universities of Argentina ordered the suspension of face-to-face education and developed a teaching-learning process focused on a virtual environment that would allow compliance with mandatory isolation and at the same time continue with the dictation of the contents in their schools. Objective: The aim of this work was to obtain and analyze information regarding the conditions of technological access and e-competences with which the students developed the virtual activities for morphological sciences learning in the current context of covid-19 pandemic. Materials and methods: A cross-sectional and descriptive study of the data obtained of anonymous and voluntary survey among students course of Histology and Embryology A was carried out. Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba. Results: 95.7% of the students had the necessary technological devices and 49.3% considered themselves digitally proficient and 37.9% beginners. Only 26.4% of the students required help for the use of technology. Conclusion: The analysis of successes and difficulties with which we go through the teaching of morphological sciences in pandemic will allow creating a reflection space for us to be better prepared for the challenges of a post-pandemic education and promoting new teaching-learning forms that combine and integrate elements of the face-to-face class and virtual learning thus contributing to improving the future health professional’s university education.
Key words: Pandemics; Education; Health Sciences; Dentistry
References
1. Fernández JE, Sambrizzi MA. Análisis del entorno educativo y de las Mediaciones tecnológicas en la enseñanza Virtual de las ciencias morfológicas en pandemia. Rev. FOUNNE. 2021; 14(1): 6-11.
2. Dung DTH. The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR J. Res. Method Educ. 2020; 10(3), 45–48. DOI: 10.9790/7388-1003054548
3. Guido L, Versino M. La Educación Virtual en las Universidades Argentinas. 1-13. 2012. Disponible en http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iec-conadu/20130228015857/Cuadernillo-Educacion-Virtual.pdf.
4. Guido LM, Versino MS. Los programas de educación virtual universitaria en Argentina: problemas y agendas en proceso de construcción. Pensamiento Universitario. 2011; 14: 23-39.
5. Samar ME, Avila RE. Histología Humana Clínicamente integrada – Tejidos y Sistemas. 5ª ed ampliada. Córdoba: Samar Ediciones; 2016.
6. Moock M, Mello PMVC. COVID-19 pandemic. Rev Bras Ter Intensiva. 2020; 32(1):1. doi: 10.5935/0103-507x.20200001.
7. Ashton J. The pandemic of coronavirus: tackling the latest plague. J R Soc Med. 2020; 113(3):123-124. doi: 10.1177/0141076820910926.
8. Ardini C, Herrera MM, González Angeletti V, Secco NE. Docencia en tiempos de coronavirus: una mirada al trabajo docente y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Publicación Digital. Mutual Conexión. Facultad de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina; 2020.
9. Ardini C, Barroso MB, Contreras L, Corzo L. Estudiar durante una pandemia: una mirada al rol del estudiante y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Publicación Digital. Mutual Conexión. Facultad de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina; 2020.
10. Cardini A, Bergamaschi A, D´Alessandre V, Torre E, Ollivier A. Educar en tiempos de pandemia. Entre el aislamiento y la distancia social. Buenos Aires: CIPPEC; 2020.
11. Expósito E y Marsollier R. Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo. 2020; 22(39): 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
12. Wang G, Cheng Z, Yue X, Mc Aleer M. Risk Management of COVID-19 by Universities in China. J. Risk Financial Manag. 2020; 13(2): 36. doi: 10.3390/jrfm13020036.
13. Roco BJA. Impacto de la pandemia por COVID-19 (SARS-CoV 2) en la educación odontológica: Scopingreview. Int J Odontostomat. 2021; 15(1):10-13.
14. Althwanay A, Ahsan F, Oliveri F, Goud HK, Mehkari Z, Mohammed L, Javed M, Rutkofsky IH. Medical Education, Pre- and Post-Pandemic Era: A Review Article. Cureus. 2020; 12(10):e10775. doi: 10.7759/cureus.10775. PMID: 33154845; PMCID: PMC7606206.
15. Vicentini IC. La educación superior en tiempos de COVID-19. Aportes de la segunda reunión del diálogo virtual con rectores de universidades líderes de América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo; 2020.
16. González-García S, Casa del Valle Pérez I, Octavio Urda M, Fortún Sampayo T, Mezquía de Pedro N, Melón Rodríguez R G. Un reto en tiempos de pandemia para la educación médica en Cuba. Ed Med Sup. 2020; 34(3): e2457.
17. Spinelli E. Los modelos de comunicación. Infoamérica. 2009. Disponible en: http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/spinelli01.pdf
18. Novomisky S, Manccini G. Tecnologías, medios y procesos pedagógicos: claves para una perspectiva emancipadora. En La Aventura de Innovar con TIC. Aportes para docentes, periodistas y planificadores. La Plata: Ed de Periodismo y Comunicación; 2018.
19. Quevedo LA, Dussel I. Educación y nuevas tecnologías tecnológicas: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. VI Foro Latinoamericano de Educación. Buenos Aires: Santillana; 2010. Disponible en:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56741181029
20. Pelletier K, Brown M, Brooks DC, McCormack M, Reeves J, Arbino N, Bozkurt A, Crawford S, Czerniewicz L, Gibson R, Linder K, Mason J, Mondelli V. EDUCAUSE Horizon Report, Teaching and Learning Edition (Boulder, CO: EDUCAUSE); 2021.
21. Ramírez Castañeda LA, Sepúlveda López JJ. Brecha digital e inclusión digital: fenómenos socio – tecnológicos. Rev EIA. 2018; 15 (30): 89-97. https://doi.org/10.24050/reia.v15i30.1152
22. González-Zabala MP, Galvis Lista EA, Sánchez Torres JM. Identificación de factores que afectan el desarrollo de la inclusión digital. Rev. Virt. UCN. 2015; 44:175-191. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/623/1158
23. Cabero J, Ruiz-Palmero J. Las tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI. 2018; 9: 16-30
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del su publicación en la revista, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).