Inhabiting the image. Filmic visions of life in mexican social housing.

¿a dónde van nuestros hijos? and Rojo Amanecer.

Authors

Keywords:

Cinema, Social Housing, Inhabiting, Modernity

Abstract

This article analyzes two films that, at different moments in the history of mass housing in Mexico City, shed light on the problems of life inside two housing complexes built by the State: CUPA and Tlatelolco, both by architect Mario Pani. Based on the analysis of the films ¿A dónde van nuestros hijos? (1959) and Rojo amanecer (1989), and contrasting with official discourses on housing in superblocks disseminated by the architects and promoters of such projects, I propose that the analyzed films dismantle the hegemonic meanings of inhabiting, giving rise to counter-hegemonic visions of life inside a mass housing complex of Mexican modernity.

References

Aboites, L. (2003). Bernardo Quintana e ICA. Movilidad social, innovación tecnológica y educación superior en México, 1947-1960. En von Mentz, B. (coomp.) Movilidad social de sectores medios en México. Una retrospectiva histórica (siglos XVII al XX) (pp. 49-70). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.

Alazraki, B. (Director). (1958) ¿A dónde van nuestros hijos? [Película]. Filmex.

Alonso, E. A. (2010). Habitar la Casa: Historia, actualidad y prospectiva. División de Ciencias y Artes para el Diseño. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco.

Aparicio, A. T., y Franco, A. V. (2018). La configuración del paisaje de Tlatelolco, Ciudad de México. Estudios Socioterritoriales. Revista de Geografía, (23), 137-153. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/estudios-socioterritoriales/article/view/226/190

Ballent, A. (1996). La publicidad de los ámbitos de la vida privada. Representaciones de la modernización del hogar en la prensa de los años cuarenta y cincuenta en México. Alteridades, (11), 53-74.

https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/download/554/552

Delgado, J. (1990). De los anillos a la segregación. La ciudad de México, 1950-1987. Estudios Demográficos y Urbanos, 5 (2 (14)), 237–274.

http://www.jstor.org/stable/40314617

Fons, J. (Director). (1989) Rojo amanecer [Película]. Cinematográfica Sol.

Foster, D. W. (2010). Mexico City in Contemporary Mexican Cinema. Austin: University of Texas Press.

Gruzinski, S. (2004) La ciudad de México. Una historia. México: Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, M. (1975). Construir, habitar, pensar. Teoría, (5-6), 150-163.

Luna, S. (2014). Familia y retórica revolucionaria, apuntes en torno a las reformas al Código Civil en México, 1953-1954.Nuevo Mundo Mundos Nuevos.

http://journals.openedition.org/nuevomundo/73760

Manjarréz, Luis C. (Director) (1951) Nace una ciudad. [Película]. Fondo Videográfico, Acervo Histórico Fundación ICA.

Noelle, L. (1998). La arquitectura y el urbanismo de Mario Pani: Creatividad y compromiso. Modernidad y Arquitectura en México, 179-191.

Pani, M. (1952). Los multifamiliares de pensiones. México: Arquitectura.

Perló Cohen, M. (1979). Política y vivienda en México 1910-1952. Revista Mexicana de Sociología, 769-835.

Quiroz Rothe, H. (2013). Elementos para una teoría de la ciudad mexicana contemporánea desde la práctica urbanística. Andamios, 10(22), 113-128.

Vila, V. (1966). “Conjunto Urbano Ciudad Tlatelolco. Aspectos urbanísticos”. Arquitectura México 94-95.

(1959). “El Taller de Urbanismo del arq. Pani”. Arquitectura México 67.

Wood, D. (2012). Utopías y maneras de ver en Tlatelolco: Temporada de patos. Reflexiones sobre cine mexicano contemporáneo, 15-26.

Published

2022-12-16

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Inhabiting the image. Filmic visions of life in mexican social housing.: ¿a dónde van nuestros hijos? and Rojo Amanecer. (2022). Vivienda Y Ciudad, 9, 4-20. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/38170