Multiculturality and Interculturality in Patagonia: A Guide for Cultural and Language Inclusion in Schools

Authors

  • Lidia Flores Torrico Universidad Nacional de la Patagonia Austral
  • María Inés Quevedo Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco - Universidad Nacional de la Patagonia Austral
  • Viviana Sargiotto Universidad Nacional de la Patagonia Austral
  • Macarena S. Sisto Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco - Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Keywords:

interculturality, bilinguism, contact, learning, education

Abstract

Based on the common ground that multiculturalism and interculturality are phenomena that affect any society, it becomes imperative to consider action guidelines for the treatment of different situations that involve cultural contact with indigenous peoples and migrants within the school context. We report here some results of the investigation we carried out in the Patagonian provinces of Río Negro, Chubut, and San Cruz. A guide is proposed for the local educational dimensions that are interrelated in school life: institutional culture, school practices and policies. The ultimate goal is to promote inclusion and eliminate sociocultural barriers in the learning process.

References

Bel, R. (2011). Niñas y niños gitanos en las escuelas neuquinas: ¿una experiencia de educación intercultural o un proceso de deculturación socioétnica? Tesis de Maestría, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa.

Booth, T. (2006). Manteniendo el futuro con vida; convirtiendo los valores de la inclusión en acciones. In M. A. Verdugo y F. B. Jordán de Urríes (Coords.), Rompiendo inercias. Claves para avanzar (pp. 211-217). Amarú.

Canillas, M. (2000). Los gitanos. Factores socio-económicos-culturales. Escuela y diversidad cultural. Instituto de Formación Docente No 6.

Flores Torrico, L., Quiroz, E., Quevedo, M. I., Malvestitti, M., & Arch, K. (2019). Representaciones de migrantes sobre la lengua materna quechua en Caleta Olivia. In J. Del Prato, M. F. Olivero & Pelliza, M. M. (Eds.), Literatura-Lingüística: Investigaciones en la Patagonia XI (pp. 311-319). EDUPA.

Hall, S. (2010). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios socioculturales. Envión Editores.

Heller, A (1970). Historia y vida cotidiana. Grijalbo.

Kroskrity, P. (2004). Language Ideologies. In A. Duranti (Ed.), A Companion to Linguistic Anthropology (pp. 496-517). Blackwell.

Walsh, C. (2004/2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. In Construyendo Interculturalidad Crítica, editado por Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Artículos