Primary Languages: English and French in Teacher Training in 1870

Authors

  • Gabriela F. Krickeberg

Keywords:

teacher training, foreign languages, multilingual language policy

Abstract

The Escuela Normal de Paraná, the first school created by the Argentine State to train teachers in 1870, has been studied mainly because of its role in promoting a model system of teaching which was to be implemented throughout the country. However, the importance of the inclusion of two foreign languages, English and French, in its initial curriculum, which constitutes the first precedent of a multilingual state linguistic policy for the primary level, has not been highlighted in the literature. The aim of this paper is to describe the place of these two foreign languages in the founding decree for the creation of this first school, comprising a training college and a primary school of application. 

References

Alliaud, A. (2007). Los maestros y su historia. Los orígenes del magisterio argentino (3ª. ed.). Granica.

Arnoux, E. y Del Valle, J. (2010). Las representaciones ideológicas del lenguaje. Discurso glotopolítico y panhispanismo. Spanish in Context (7:1), 1-24.

Arnoux, E., y Bein, R. (2015). Hacia una historización de las políticas de enseñanza de lenguas. En E. Arnoux y R. Bein (Eds.), Políticas lingüísticas y enseñanza de lenguas (pp. 13-50). Biblos.

Bein, R. (2004). La legislación político-lingüística en la Argentina. En G. Kremnitz & J. Born: Lenguas, literaturas y sociedad en la Argentina (pp. 41-50). Praesens.

Carbonetti, M. y González, L. (2015). Las lenguas en el ámbito educativo. En Bein, R. (ed.). https://linguasur.com.ar/

Casullo, C. (1962). Sarmiento y las lenguas vivas, en Universidad, 52, Universidad Nacional del Litoral, 149-174. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/handle/11185/4214

Dussel, I. (1997) Currículum, humanismo y democracia en la enseñanza media (1863-1920) (pp. 51-77). Oficina de Publicaciones del CBC, Universidad de Buenos Aires,

Hentschke, J. La Escuela Normal de Paraná en Argentina y sus discípulos: Fusiones de liberalismo, krausismo y positivismo comteano en el templo creado por Sarmiento para civilizar a la nación, de 1870 a 1916. Revista Hablemos de Historia. Cuestiones teóricas y metodológicas de la Historia, 10, 38-65.

Del Moral, G. y Lizabe, G. (2010). En torno a la enseñanza del ‘castellano’ como idioma nacional y del inglés como lengua extranjera en Argentina, siglo XIX. Revista Melibea, 4, 105-130. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/8894/r-melibea-vol-4.pdf

Pasquale, R. (2013). El francés como lengua extranjera en Argentina. Lenguas V;vas. El quehacer de los profesionales de las lenguas en perspectiva histórica, 9, 7-18.

Ramos, L. (2021) Las señoritas. Historia de las maestras estadounidenses que Sarmiento trajo a la Argentina en el siglo XIX. Lumen

Richards, J. y Rodgers, T. (1988). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas (pp.9-20). CUP.

Rodriguez, L. (2019). Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970). Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes. Ciencia, Docencia y Tecnología, 30(59), 200-235.

Rodríguez, Laura G. y Pettiti, E. (2021). Historia de la Escuela Normal de Paraná (1871- 1969) (pp.25-50). Teseo.

Documentos consultados

Decreto fundacional Escuela Normal de Paraná (1870). https://escuelanormalparana.edu.ar/historia-decreto-de-creacion/

Ley N° 1420 de Educación común (1884)

Primer Censo de la República Argentina, verificado en los días 15, 16 y 17 de septiembre de 1869. Buenos Aires. Imprenta del Provenir, 1872 (Introducción). https://biblioteca.indec.gob.ar/bases/minde/1c1869_TU.pdf.

Published

2022-11-29

Issue

Section

Dossier: Situaciones singulares o poco tratadas con relación a las lenguas de inmigración o extranjeras