temporary dimensions.

Scales of the experience in the spaces of the KAIT Workshop and Plaza de Junya Ishigami.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59047/2469.0724.v8.n8.34591

Keywords:

Temporal dimentions, scales, body experience, perception, architectural space

Abstract

The specific objective of this study is to inquire about the temporal dimensions of architectural space. The investigation is focused on the body perception and it is based on disciplinary theoretical references crossed with phenomenological philosophical discourses, mainly those of Merleau-Ponty, and critics, such as those of Benjamin, Sennett and Virilio that account a gradual impoverishment of the sensible experience. This article defends the hypothesis that the qualities of the architectural space can alter the perception of temporal dimensions. From a methodological point of view, the work is specified as a theoretical reflection that will appeal to a double case study with qualities strongly linked to the subject: The Workshop and the Plaza of the Kanagawa Institute of Technology (KAIT) designed by the Japanese studio Junya Ishigami + associates. The results show that the nature of the architectural space can provoke different perceptual states, and at the same time that the temporal scale, little-attended relationship in architecture research, is a significant attribute that could stimulate the development of the project process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Bizzotto, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo (FADU) Universidad Nacional del Litoral (UNL)

Arquitecto por la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo (FADU) de la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Se desempeña como Jefe de Trabajos Prácticos Ordinario y Ayudante de Cátedra en distintas materias en la FADU-UNL. Estudiante del Doctorado en Arquitectura FADU-UNL (cohorte 2017). Investigador Categoría V. Miembro del Grupo Responsable de un proyecto vigente CAI+D (UNL). Pasante en docencia e investigación, luego colaborador profesional (2007-2017). Actualmente es Co-Director de una Cientibeca (Becas de Iniciación a la Investigación para Estudiantes de Carreras de Grado) y tutor de alumnos pasantes en docencia. Becario de Posgrado para docentes de la UNL (2017-2022). Fotógrafo profesional (2003).

References

Allen, G., & Moore, C. W. (1978). Dimensiones de la arquitectura. Espacio, forma y escala. (P. Bonet & E. Riambau i saurí, Trads.), 1976. Barcelona: Gustavo Gili.

Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. (J. Aguirre, Trad.). Buenos Aires: Taurus.

Benjamin, W. (1999). Sobre algunos temas en Baudelaire. 1939. elaleph.com.

Bizzotto, L. J. (2020). Extrañamiento. La experiencia corporal en el espacio alterado del ex Molino Marconetti. AREA, 26(2), 1-16. Recuperado de https://www.area.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/AREA2602/2602_bizzotto.pdf

Bloomer, K. C., & Moore, C. W. (1982). Cuerpo, memoria y arquitectura. Introducción al diseño arquitectónico. (M. T. Muñoz Jiménez, Trad.), 1977. Madrid: H. Blume.

Cacciari, M. (2010). La ciudad. (M. Puente, Trad.), 2004 (4.a ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

De Cauter, L. (2004). The Capsular Civilization: On the City in the Age of Fear. Rotterdam: NAi Publishers.

García Pérez, A. (2013). El KAIT de Ishigami como manifiesto de una arquitectura contemporánea. Universidad Politécnica Madrid, Madrid, España. Recuperado de http://oa.upm.es/35486/

Giedion, S. (2009). Espacio, tiempo y arquitectura: origen y desarrollo de una nueva tradición. (J. Sainz, Trad.), 1941. Barcelona: Reverté.

Hale, J. A. (2017). Merleau-Ponty for architects. Nueva York: Routledge.

Harvey, D. (1998). La condición de la posmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. (M. Eguía, Trad.), 1990 (Vol. 53). Buenos Aires: Amorrortu.

Holl, S. (1997). Entrelazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.

Holl, S. (2011). Cuestiones de Percepción Fenomenología de la arquitectura, 1-18.

Ishigami, J. (2011). Junya Ishigami - Another scale of architecture. Tokyo: Seigensha Art Publishing.

Jullien, F. (2010). las transformaciones silenciosas. (J. M. Marcén, Trad.), 2009. Barcelona: Bellaterra.

Langer, S. K. (1953). Feeling and form: a theory of art. New York: Charles Scribner’s Sons. https://doi.org/10.2307/2020671

Mattens, F. (2011). The aesthetics of space: Modern architecture and photography. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 69(1), 105-114. https://doi.org/10.1111/j.1540-6245.2010.01451.x

Merleau-Ponty, M. (1984). Fenomenología De la Percepción. (J. Cabanes, Trad.), 1945. Barcelona: Planeta-Agostini.

Merleau-Ponty, M. (1986). EL ojo y el espíritu. (J. Romero Brest, Trad.), 1964. Barcelona: Paidòs Ibérica.

Norberg-Schulz, C. (1975). Existencia, espacio y arquitectura. 1971. Barcelona: Editorial Blume.

Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.

Pallasmaa, J. (2014). La imagen corpórea. Imaginación e imaginario en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.

Pallasmaa, J. (2015). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. (2.a ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

Pallasmaa, J. (2016). Habitar. Barcelona: Gustavo Gili.

Parodi Rebella, A. (2011). Escalas alteradas. La manipulación de la escala como detonante del proceso de diseño. Unidad de Comunicación de la Universidad de la República, Montevideo, Uruguay.

Poincaré, H. (1945). Ciencia y método. (M. García Miranda & L. Alonso, Trads.), 1908 (2.a ed.). Buenos Aires: Espasa - Calpe.

Sennett, R. (1997). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial.

Sennett, R. (2009). El artesano. (M. A. Galmarini, Trad.), 2008. Barcelona: Anagrama.

Serres, M. (2014). Pulgarcita. (A. Díez, Trad.), 2012. Barcelona: Gedisa.

Virilio, P. (1993). La inseguridad del territorio. (T. J.-E. Iplicjian & J. M. Casas, Trads.), 1976. Buenos Aires: La marca.

Virilio, P. (2001). El procedimiento silencio. Buenos Aires: Paidós.

Virilio, P. (2003). El arte motor: aceleración y realidad virtual. (H. Pons, Trad.), 1993 (1.a ed.). Buenos Aires: Manantial.

Zevi, B. (1963). Saber ver la arquitectura. (C. Calcaprina & J. Bermejo Goday, Trads.), 1951 (4.a ed.). Buenos Aires: Poseidón.

Zumthor, P. (2006). Atmósferas. (P. Madrigal, Trad.). Barcelona: Gustavo Gili.

Otras fuentes

Barba, José J. (2021) El paso del tiempo como idea. Plaza del Instituto de Tecnología de Kanagawa por Junya Ishigami. En: https://www.metalocus.es/es/noticias/el-paso-del-tiempo-como-idea-plaza-del-instituto-de-tecnologia-de-kanagawa-por-junya-ishigami

https://iwan.com/portfolio/junya-ishigami-kanagawa-institute-of-technology/

https://vimeo.com/185725041

https://vimeo.com/42999332

https://www.youtube.com/watch?v=Q95v73kTJZ4

Published

2022-06-13

How to Cite

Bizzotto, L. (2022). temporary dimensions.: Scales of the experience in the spaces of the KAIT Workshop and Plaza de Junya Ishigami. PENSUM, 8(8), 96–115. https://doi.org/10.59047/2469.0724.v8.n8.34591

Issue

Section

ARTÍCULOS ARBITRADOS