Public school architecture in Argentina.
systematization and debate (1964-1973).
DOI:
https://doi.org/10.59047/2469.0724.v8.n8.34634Keywords:
Architecture for education, Systems architecture, Argentinian Architecture history, Public worksAbstract
In the late 1950s and early 1960s, international organizations such as the UN and the OECD emphasized the importance of education for development. In the field of infrastructure, UNESCO recommended disseminating experiences in the systematization of educational architecture in developing countries through regional centers. Within this framework, in 1965 a National School Construction Plan for primary education was drawn up, with the assistance of architects from UNESCO and Argentine professionals.
In the following years, they developed systems to build rural schools (ER 65 and ER66) and urban secondary schools (Module 67). Thus, it was sought to modulate and standardize the projects to target the industrialization of construction, and an architectural production cycle was defined that derived from the industry: research and development of construction systems, construction of prototypes, massive execution, and evaluation to provide feedback.
This systematization had advantages such as reducing costs, leveling quality and giving identity to public policies, but it also limited and disciplined school architecture. All this was debated, especially in England and less explicitly in Argentina.
References
Abad Grijalva, Gonzalo (1965). “Editorial. El Centro Regional de Construcciones Escolares para América Latina”. En revista CONESCAL n° 1, agosto 1965.
Aliata, Fernando (2014). “Sistemas, arquitectura de”. En Liernur y Aliata “Diccionario de Arquitectura en la Argentina” (tomo s-z, pp. 57-60). Buenos Aires: AGEA.
Aliata, Fernando (2014). “Arqueología de la Arquitectura de Sistemas”. En Registros n°11, pp. 6-19.
Barrán Casas, Pedro (2008). “Interacciones entre las prácticas proyectuales y las ideas educativas en el Uruguay moderno y contemporáneo”. Montevideo: Farq / CSIC / UdelaR.
Baudizzone, Díaz, Erbin, Lestard, Traine, Varas (1971). Revista Summa n° 43, septiembre.
Benjamin, Walter (1936); “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica” En Benjamin, Walter (1989); “Discursos Interrumpidos I”. Buenos Aires: Taurus.
Burgos, Francisco (2007). “La arquitectura del aula. Nuevas escuelas madrileñas, 1868-1968”. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
Cangiano, Miguel; Ibáñez, José; Pajoni, Raúl (1/1975). “Creatividad, ¿para qué?”. En Summa n° 85, pp. 84-86.
Cangiano, Miguel; Ibáñez, José; Pajoni, Raúl (1/1975). “Sistemas, industrialización, prefabricación: reflexiones acerca de su validez en nuestro marco de realidad.” En Summa n° 85, pp. 86-87.
CAPFCE (1960, Comité Administrador del Programa Federal de Construcción de Escuelas). “Escuela rural con casa para el maestro”. México: Secretaría de Educación Pública.
Carter, Peter (1974). “Mies van der Rohe at work”. New York: Praeger.
CONESCAL (1964). “Planeamiento y Diseño de la Escuela Primaria Latinoamericana”. México DF: CONESCAL.
DINAE (1979). “Sistema de Arquitectura Educacional Módulo 67”. En Summa n° 141, pp.19-25.
Estrella, Fermín y Cangiano, Miguel (6/1969). “Análisis de una tendencia en la arquitectura educacional en nuestro país”. En Summa n° 17, pp. 61-72.
Estrella, Fermín (1984). “Arquitectura de sistemas al servicio de las necesidades populares. 1964-1983”. México: CEVEUR.
Fiorito, Mariana (2013). “Sistema Módulo 67. Teorías y prácticas”. En “La teoría de sistemas en la transformación de la cultura urbana: Arquitectura, ciudad y territorio entre el profesionalismo y la tecno-utopía 1950-1980”, Actas de las “2as Jornadas de Historia y Cultura de la Arquitectura y la Ciudad”, pp. 60-71. Buenos Aires: Universidad Torcuato Di Tella.
Grementieri, Fabio y Shmidt, Claudia (2010). “Arquitectura, educación y patrimonio. Argentina 1600-1975”. Buenos Aires: Pamplatina.
I.R.A., Grupo (4/1973). “Proyectar con sistemas”. En Summa n° 61, pp.53-73.
I.R.A., Grupo (11/1975). “Colegio Nacional y anexo Comercial Manuel Pardal, Saladillo, provincia de Buenos Aires.” En Summa n° 95, pp. 38-39.
I.R.A., Grupo (11/1975). “Escuela Argentina Manuel Belgrano en la Ciudad de Tarija, Rep. de Bolivia.” En Summa n° 95, pp. 40-42.
Liernur, Jorge Francisco (2001). “Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad”. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.
Marini, Ruy Mauro y Reyes, Martín (1967). “Los diseños de desarrollo”, en revista CONESCAL n° 8 “El diseño del edificio escolar”.
Mertins, Detlef (2014). “Mies”. London: Phaidon.
Oficina de Arquitectura (1964). “Plantas de edificios escolares”. Venezuela: Ministerio de Educación.
Ogata, Amy (2008). “Building for learning in postwar american elementar schools”. En Journal of the society of Architectural Historians, Vol. 67, n°4, diciembre 2008.
Pando, Horacio (1976). “Las construcciones educacionales en la Argentina”. En Summa n° 100-101, pp. 117-127.
Roth, Alfred (1950). “The New School, Das Neue Schulhaus, La Nouvelle Ecole”. Zurich: Girsberger.
Saint, Andrew (1987). “Towards a social Architecture. The role of school building in Post-war England”. New Haven: Yale University Press.
Sánchez, Alvaro (1966). “Los Grupos Nacionales de Desarrollo de las construcciones escolares en la región latino americana”, en revista CONESCAL n° 3 “Enseñanza Media”.
Sargiotti, Ricardo (2013). “Sistemas premoldeados en hormigón. El caso Astori. Córdoba (1959-1982)”. En Shmidt, 2013
Shmidt, Claudia (2013). “La teoría de sistemas en la transformación de la cultura urbana: Arquitectura, ciudad y territorio entre el profesionalismo y la tecno-utopía 1950-1980”, Actas de las “2as Jornadas de Historia y Cultura de la Arquitectura y la Ciudad”. Buenos Aires: Universidad Torcuato Di Tella.
Smithson, Peter (1997). “Reflections on Hunstanton” en revista ARQ Architectural Research Quaterly vol 2, summer 1997, pp. 32-43.
Storni, Adolfo (1975). “Arquitectura educacional: una especialidad profesional”. En Summa n° 95 pp. 17-18.
Tafuri, Manfredo (1969) “Para una crítica de la ideología arquitectónica”, en Tafuri, Cacciari y Dal Co (1972) “De la vanguardia a la metrópoli. Crítica radical a la arquitectura”. Barcelona: Gustavo Gili.
Thompson, Paul (1963). “Architecture: art or social service?”. London: Young Fabian Pamphlet.
Toranzo, Verónica (2009). “Arquitectura y pedagogía. Los espacios diseñados para el movimiento”. Buenos Aires: Nobuko.
UNESCO (1996). “Architecture for education”. http://www.unesco.org/education/pdf/BAT0029.PDF
Vargas Mera (1965). “Plan Nacional de Construcciones Escolares de Enseñanza Primaria en la Argentina”. En revista CONESCAL n° 1, agosto 1965.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedro Barrán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4 license.
b. Authors may separately establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
d. 4.0 International Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License.