Construction, Form and Space in the Annex of the National Museum of Fine Arts, Buenos Aires 1960.

El anexo del Museo Nacional de Bellas Artes de César Jannello, Buenos Aires 1960.

Authors

  • Tomás Ibarra FAPyD-UNR / CONICET

DOI:

https://doi.org/10.59047/2469.0724.v6.n6.30055

Keywords:

construction, form, space, concrete art, temporary architectures

Abstract

The Annex of the National Museum of Fine Arts was designed for the 1960 Sesquicentenerio Fair in the city of Buenos Aires by architect César Jannello with the participation of architects Jorge Gómez Alais and Rubén Fraile. This work explores the project strategies and architectural resources put into play in its design by reviewing the concepts of construction, form and space. The first two are approached from the avant-garde proposals of Russian literary formalism, the contents taught by some teachers of the VKhUTEMAS and the theoretical developments of Jannello himself. The idea of a dynamic space in the exhibition hall on the first floor of the Annex can be observed from the concepts promoted by the Hungarian László Moholy-Nagy, whose theoretical approaches published in his work 'The New Vision' had an influence on the development of the Concrete Movement and on the teaching of architecture in Argentina since the mid-50s. From the analysis of the case study under these optics, we intend to verify the scope of such theoretical approaches in Jannello's thinking in general and in temporary architecture as laboratories of technological and formal innovation in particular.

References

Bill, M. (1955). Forma, función, belleza. En Maldonado, T. (1955). Max Bill. Buenos Aires: Nueva Visión, p. 118-119.

Carvajal, G. (2005). Diseño como poética. El pensamiento de César Jannello. Buenos Aires: Academia Nacional de Bellas Artes.

Crispiani, A. (1997). Belleza e Invención. En Revista Block n° 1 Belleza, Buenos Aires: UTDT, pp. 61-70. https://hdiunlp.files.wordpress.com/2011/09/crispiani-belleza-e-invencion1.pdf

Deambrosis, F. (2011). Nuevas visiones: revistas, editoriales, arquitectura y arte en la Argentina de los años cincuenta. Buenos Aires: Infinito.

Devalle, V. (2018). Iniciativas dispersas pero entramadas. Visión en arquitectura y diseño. En Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores del Arte (CAIA) n°12. Buenos Aires: CAIA, pp. 98-107. http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=307&vol=12

Iglesia, R. (2019). Un futuro maquetado, la feria del sesquicentenario argentino. En Quiroga, W. (Ed.). Ideas materiales: arte y diseño argentino en la década del 60’ Susy Aczel [et. al.]. Buenos Aires: IDA-MALBA, p.13-31.

Jannello, C. (1960). Visión IV. Programa teórico del curso. Buenos Aires: FAU-UBA.

Jannello, C. (1961). La textura como fenómeno visual. Buenos Aires: FAU-UBA.

Jannello, C. (1962). Informe referente a la labor desarrollada al frente de la oficina de arquitectura y planeamiento de la exposición feria. En Revista de Arquitectura n° 379-380, enero 1962. Bueno Aires: SCA, p. 71.

Liernur, J. F. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Buenos Aires: FNA.

Liernur, J. F. (2008). Trazas de futuro. Episodios de la cultura arquitectónica de la modernidad en América Latina. Santa Fe: UNL.

Maldonado, T. (1955). Max Bill. Buenos Aires: Nueva Visión.

Mies van der Rohe, L. (1926) Aforismos sobre Forma y Arquitectura” en Bill, M. (1956). Mies van der Rohe. Buenos Aires: Infinito, p. 29.

Mies van der Rohe, L. (1938) “La belleza es la luz de la verdad. En Bill, M. (1956). Mies van der Rohe. Buenos Aires: Infinito, p. 23-28.

Moholy-Nagy, L. (1929). Von material zu Architektur. Munich: Albert Langen Verlag. https://monoskop.org/images/a/a7/Moholy-Nagy_Laszlo_Von_Material_zu_Architektur_1929.pdf

Moholy-Nagy, L. (2008). La nueva visión. Buenos Aires: Infinito.

Rigotti, A. M. (2011). Moisei Guinzburg: fundar el estilo contemporáneo. En Rigotti, A. M. y Pampinella, S. (Comp.). Materiales de la Arquitectura moderna. Cuatro libros. Rosario: A&P ediciones, p. 22-69. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/2642

Saulquin, S. (2019). Aceleración y nuevas formas de vida en los 60. En Quiroga, W. (Ed.). Ideas materiales: arte y diseño argentino en la década del 60’ Susy Aczel [et. al.]. Buenos Aires: IDA-MALBA, pp. 91-113.

Vallejos, G. (2004). Jannello, César. En Liernur, J. F. y Aliata, F. (Comp.). Diccionario de Arquitectura en la Argentina estilos, obras, biografías, instituciones, ciudades. Buenos Aires: AGEA, tomo i-n, p. 29-30. http://www.iaa.fadu.uba.ar/?p=11590&page=5

Published

2020-12-17

Issue

Section

ARTÍCULOS ARBITRADOS

How to Cite

Construction, Form and Space in the Annex of the National Museum of Fine Arts, Buenos Aires 1960.: El anexo del Museo Nacional de Bellas Artes de César Jannello, Buenos Aires 1960 . (2020). PENSUM, 6(6), 136-151. https://doi.org/10.59047/2469.0724.v6.n6.30055