Fabled Autobiographies: Confession and Fabrication in Daniel Guebel’s Derrumbe and “Una Herida Que No Para de Sangrar”

Authors

  • Rodrigo Arenas Letras, Facultad de Filosofía y Letras, UBA

Keywords:

contemporary literature, non-fiction, Argentina, the intimate, hyperbolic fabulation, autofiction

Abstract

In Derrumbe (2007) and “Una herida que no para de sangrar” (2015), Daniel Guebel delves into his own autofiction writing: does he write fabrications or confessions? Is such a distinction possible? Can the conscious aim of his writing be contradicted by its outcome? In this paper, we address these questions through theories of the autofiction genre; particularly, Alberto Giordano's concept of “the intimate” (2013). There is a consensus amongst critics: a work of autofiction is considered “good” or “bad”, ethically or aesthetically, depending on what position it takes in the spectrum between intimate confession and fabrication. In these two works, however, hyperbolic fabrication is the paradoxical solution that Guebel finds to overcome the impossibility of narrating his pain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo y la autoficción. En El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción (pp. 59-132). Biblioteca Nueva.

Audiovideoteca. [audiovideoteca] (25 de febrero de 2011). Obra en Construcción: Daniel Guebel 2/2 - Audiovideoteca de Escritores [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=txGBh4TnyYo&ab_channel=audiovideoteca

Casas, A. (2014). La autoficción en los estudios hispánicos: perspectivas actuales. En Fabulaciones del yo. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción (pp. 7-21). Iberoamericana.

Feria del Libro. [Feria del Libro] (07 de mayo de 2019). Premio de la Crítica al Mejor Libro de Producción Literaria 2018: ‘El hijo judío’ de Daniel Guebel [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Zm1OZv3zGLg&ab_channel=FeriadelLibro

Fernández, N. (2017). La escritura del duelo sentimental. Sobre Derrumbe, de Daniel Guebel. Remate de Males, 37(2), pp. 569-579. https://doi.org/10.20396/remate.v37i2.8648594

Giordano, A. (2013). Autoficción: entre literatura y vida. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, (17), pp. 1-20. http://hdl.handle.net/11336/15484

Giordano, A. (2008). El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Mansalva.

Guebel, D. (2015). Una herida que no para de sangrar. En Las mujeres que amé (pp. 7-81). Random House.

Guebel, D. (2016). El absoluto. Random House.

Guebel, D. (2018). El hijo judío. Random House.

Guebel, D. (2019). Derrumbe. Random House.

Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico. En: El pacto autobiográfico y otros estudios (pp. 49-87). Megazul-Endymion.

Pomeraniec, H. (25 de marzo de 2021). “Daniel Guebel, el ‘escritor fracasado’ que recibe todos los premios y se educa a sí mismo con sus novelas”. Infobae. https://www.infobae.com/cultura/2021/03/25/daniel-guebel-el-escritor-fracasado-que-recibe-todos-los-premios-y-se-educa-a-si-mismo-con-sus-novelas/

Sarlo, B. (2012). III. La identificación cómica. En: Ficciones argentinas (pp. 33-38). Mardulce.

Schaeffer, J. (2013). Fictional vs. Factual Narration. En Hühn, P., Meister, J. C., Pier, J. y Schmid, W. (Eds.), The Living Handbook of Narratology (pp. 98-114) (A. Reale, Trad.). Universidad de Hamburgo.

Speranza, G. (2008). ¿Dónde está el autor? Sobre el enigmático regreso del autor a la ficción. Otra parte, (14), pp. 7-12.

Zambrano, M. (1995). La Confesión: Género literario. Siruela.

Published

2024-07-05

How to Cite

Arenas, R. (2024). Fabled Autobiographies: Confession and Fabrication in Daniel Guebel’s Derrumbe and “Una Herida Que No Para de Sangrar”. Nota Al Margen, 2(3), 41–52. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/notalmargen/article/view/44614

Issue

Section

Preferiría no hacerlo