Like a Shooting Star, the Suspended Trace of a Subject on the Run Storms. The Nomad Lyrical Subjectivity of Alejandra Pizarnik

Authors

  • Camila Victoria Esquivel Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación

Keywords:

Alejandra Pizarnik, argentine literature, lyrical subjectivity, nomadism, Karoline von Günderrode

Abstract

This article aims to analyze Alejandra Pizarnik’s poetic work to see how the lyric deconstructs the modern idea of identity, sustained in the uniqueness and homogeneity of the subject. In effect, the latter is presented in a fragmentary and discontinuous way, that is, it is in flight and permanent evolution. She sets out to demonstrate the configuration of a nomadic lyrical subjectivity: it is only identifiable at the moment when its temporary trace bursts into the poetic space. From this, in constellation with other metatextual materials, we analyze the poem “Caroline de Gunderode” (1959). Here, in dialogue with the tradition of German romanticism and surrealism, Pizarnik attributes a repertoire of masks to the suffering, romantic and suicidal poetess and presents the problem of lyrical subjectivity, revealing its character of fictional construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aira, C. (2001). Alejandra Pizarnik. Beatriz Viterbo.

Aronne-Amestoy, L. (1983). La palabra en Pizarnik o el miedo de Narciso. Inti: Revista de literatura hispánica, (18)15. https://digitalcommons.providence.edu/inti/vol1/iss18/15

Bermúdez-Cañete, F. y Trancón y Widemann, E. (1995). Introducción general al romanticismo. En F. Bermúdez-Cañete, E. Trancón y Widemann (Eds.), Antología de románticas alemanas (Trad. F. Bermúdez-Cañete, E. Trancón y Widemann). Cátedra.

Bascoy Lamelas, M. (2001). Karoline von Gunderrode: La deconstrucción de un mito. Universidad Santiago de Compostela. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/60544/BASCOY_Lamelas_Montserrat.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Benveniste, É. (1997). De la subjetividad en el lenguaje. En Problemas de lingüística general I (Trad. Juana Almela). Siglo XXI Editores.

Blanchot, M. (2002). El Espacio Literario. Paidós.

Catelli, N. (1991). El Espacio Autobiográfico. Lumen.

Deleuze, G. (1990). ¿Qué es un dispositivo? En E. Balbier, Michel Foucault, filósofo. Gedisa Editorial.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2008). Introducción: Rizoma. Mil Mesetas. Capitalismo y Esquizofrenia (pp. 9-32). Pre-textos.

De Man, P. (1991). La autobiografía como desfiguración (Trad. Ángel G. Loureiro). Suplementos Anthropos, (29), 113-117.

Derridá, J. (1995). Espectros de Marx. El Estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional (Trad. José Miguel Alarcón y Cristina de Peretti). Trotta.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus. (Trad. C. Fernández Prieto).

Guattari, F. y Rolnik, S. (2013). Micropolítica. Cartografías del deseo (Trad. Florencia Gómez). Tinta Limón.

Günderode, K. (1861). Correspondance of Fräulein Günderode and Bettine von Arnim. T. O. H. P. Burnham, 12-13.

Heidegger, M. (1944). Holderlin y La esencia de la poesía y Esencia del Fundamento. (Trad. J. D. García Bacca). Séneca.

Kristeva, J. (1981). La palabra, el diálogo y la novela. Semiótica I. (Trad. J. M. Arancibia). Fundamentos.

Lejeune, P. (1991). El pacto autobiográfico (Trad. Ángel G. Loureiro). Suplementos Anthropos, (29).

Loureiro, Á. G. (1991). La autobiografía y sus problemas teóricos. Suplementos Anthropos, (29).

Mallol, A. (1998). Una canción que sea menos que una canción: La constitución de la tradición literaria femenina en Olga Orozco, Alejandra Pizarnik, Susana Thénon y Diana Bellessi’. Tramas para leer la literatura argentina, (9), 152-161. Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10960/pr.10960.pdf

Mignolo, W. (1982). La figura del poeta en la lírica de vanguardia. Semiosis, (9), 39-59.

Molloy, S. (2015). “Una torpe estatuilla de barro”: figuración de Alejandra Pizarnik. Taller de letras, (57), 71-79. ISSN 0716-0798.

Piña, C. y Venti, P. (2021). Biografía de un mito. Lumen.

Pizarnik, A. (2000). Poesía Completa (Ed. Ana Becciu). Lumen.

Pizarnik, A. (2001). Prosa Completa (Ed. Ana Becciu). Lumen.

Pizarnik, A. (2017). Nueva Correspondencia 1955-1972 (Eds. Ivonne Bordelois y Cristina Piña). Lumen.

Pizarnik, A. (2003). Diarios (Ed. Ana Becciu). Lumen.

Reisz de Rivarola, S. (1981). La posición de la lírica en la teoría de los géneros literarios. LEXIS, V(1), 73-86.

Straccali, E. y Crisorio, B. (2017). La poesía a través de los astros. En E. Straccali y Bruno Crisorio (Comp.), Atlas de la poesía argentina. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Rolnik, S. (2006). ¿El arte cura? Quaderns Portàtils, (2). MACBA. https://www.macba.cat/es/aprender-investigar/publicaciones/arte-cura

Published

2024-07-05

How to Cite

Esquivel, C. V. (2024). Like a Shooting Star, the Suspended Trace of a Subject on the Run Storms. The Nomad Lyrical Subjectivity of Alejandra Pizarnik. Nota Al Margen, 2(3), 11–28. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/notalmargen/article/view/44573

Issue

Section

Preferiría no hacerlo