Literature as aesthetic reflection: Charles Baudelaire's La Fanfarlo (1847)

Authors

  • Santiago Andrés Ibañez Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades

Keywords:

literary aesthetics, eternal element, circumstantial element, line, attractiveness

Abstract

In Charles Baudelaire's nouvelle La Fanfarlo (1847) —contemporary to the writing of Les Fleurs du mal (1857) and, at the same time, prior to Le Peintre de la vie moderne (1863)— the author's aesthetic theory is configured and made explicit. In particular, it is in the actress character, La Fanfarlo, that Baudelaire's conception of beauty is captured. To substantiate this, we will analyze different poems in Les Fleurs du mal, the critical pieces Le Peintre de la vie moderne, the Salons of 1846 and 1859, and Conseils aux jeunes littérateurs (1846), because “between Baudelaire, the critic, and Baudelaire, the poet, there is a relationship of complementarity” (Del Águila Gómez, 2005, p. 2). The theory expounded in La Fanfarlo establishes correspondences with the theory explained in Le Peintre de la vie moderne, so the methodology to be employed will be comparative and hermeneutic. This paper argues that line and attractiveness —in any of the terminological variations used by Baudelaire— make the circumstantial element of beauty, that is, they make up the material coating that seeks to reveal and satisfy the need for infinity (Boe Hyslop, 1979; Black, 1988; Serrano, 2014).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudelaire, C. (1981). La Fanfarlo y otros cuentos. Trad. de Cristina Peri Rossi. Montesinos Editor.

Baudelaire, C. (2000). Las flores del mal. Introducción y Trad. de Carlos Pujol. Editorial Planeta.

Baudelaire, C. (2005a). El pintor de la vida moderna. Trad. de Julio Azcoaga. Alción Editora.

Baudelaire, C. (2005b). Salones y otros escritos sobre arte. Trad. de Carmen Santos. Antonio Machado Libros.

Black, L. C. (1988). Baudelaire As Dandy: Artifice and The Search for Beauty. en Nineteenth-Century French Studies, 17(1/2) pp. 186–195.

Bozal, V. (2000). Historia de las ideas estéticas. Vol. 1. La balsa de la Medusa.

Bourget, P. (2008). Baudelaire y otros estudios críticos. El copista.

Burguera Nadal, M. (2001). Valle-Inclán y Baudelaire: aproximación a sus principios estéticos y literarios. En Tropelías. Revista de teoría de la literatura y literatura comparada.Núm. 12. pp. 73-90.

Burke, E. (1987). Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y de lo bello. Trad. de Menene Gras Balaguer. Editorial Tecnos.

Camero Pérez, C. (2006). La nouvelle de un poeta: La Fanfarlo de Charles Baudelaire. En El relato corto francés del Siglo XIX. Anales de Filología Francesa, vol. 14. pp. 69-81.

Camero Pérez, C. (2007). Charles Baudelaire: de la crítica de arte a la transposición pictórica. En Littérature, langages et arts: rencontres et création.

Carrier, D. (1995). Baudelaire's Philosophical Theory of Beauty. En Nineteenth-Century French Studies, 23(3/4). pp. 382-402.

Compagnon, A. (2007). Lo sublime. En Los antimodernos. Trad. de Manuel Arranz. Barcelona: Acantilado. pp. 175-216.

Del Águila Gómez, J. (2005). Las ideas estéticas de Baudelaire. En A Parte Rei. Revista de Filosofía. Nº 39.

Hyslop, L. B. (1979). Baudelaire 's “hymne à la beauté”. En Nineteenth-Century French Studies, 7(3/4). pp. 202–212.

Kant, I. (2003a). Libro segundo. Analítica de lo sublime. En Crítica del juicio. Biblioteca Virtual Universal. Editorial del Cardo. pp. 55-117. Disponible en: https://biblioteca.org.ar/libros/89687.pdf

Kant, I. (2003b). Lo bello y lo sublime. Biblioteca Virtual Universal. Editorial del Cardo. Disponible en: https://biblioteca.org.ar/libros/89507.pdf

Lévy Bertherat, A. D. (1994). L’Artifice romantique. France: Klincksieck.

Merita Blat, L. (2019). La alegoría en Baudelaire. En Cartaphilus: Revista de investigación y crítica estética, n.° 17. pp. 237-263.

Scheck, D. O. (2009). Lo sublime en la modernidad. De la retórica a la ética. En Revista Latinoamericana de Filosofía v.35 n.° 1. pp. 35-83. Disponible en: https://rlfcif.org.ar/index.php/RLF/issue/view/27/29

Scheck, D. O. (2013). El espectador y lo sublime: condiciones estéticas y exigencias éticas en Addison, Burke y Kant. En Boletín de Estética n.° 22. pp. 32-71. Disponible en: https://boletindeestetica.com.ar/index.php/boletin/article/view/197/134

Serrano, V. (2014). Capítulo V: Baudelaire y la estética del capitalismo. En Naturaleza muerta. La mirada estética y el laberinto moderno. Editorial UV de la Universidad de Valparaíso. pp. 105-119.

Published

2023-12-15

How to Cite

Ibañez, S. A. (2023). Literature as aesthetic reflection: Charles Baudelaire’s La Fanfarlo (1847). Nota Al Margen, 1(2), 21–35. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/notalmargen/article/view/42328

Issue

Section

Preferiría no hacerlo