DIDACTIC STRATEGY TO PROMOTE LEARNING THROUGH EXPERIMENTATION: APPLICATION OF PHYSICS IN AQUACULTURE

Authors

  • María Cecilia Valentinuzzi Cátedra de Física. Departamento de Ingeniería y Mecanización Rural. Facultad de Ciencias Agropecuarias UNC. IFEG-CONICET.
  • L. Fontanini Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Departamento de Ingeniería y Mecanización Rural. Cátedra de Física. Córdoba, Argentina
  • C. Kubach Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Cátedra de Acuicultura. Córdoba, Argentina

Keywords:

experimentation, knowledge application, collaborative learning

Abstract

A practical activity is proposed during the course of the Physics II subject to be developed in the aquaponics module installed in “Campo Escuela” (Facultad de Ciencias Agropecuarias, UNC). Students work in the classroom and in “Campo Escuela” carrying out activities individually and in groups that are then individually evaluated. Through this didactic strategy, the aim is to promote learning through experimentation in an environment other than the classroom, with activities that promote learning by experimentation and collaborative learning. The aquaponic module includes basic contents of Physics and their transfer to application contents, which allows proposing problematic situations in the teaching of Agricultural Sciences. On the other hand, the team work in an environment outside the class promotes interpersonal relationships. Based on the results obtained in the final grades and the feedback made by the students themselves, it can be concluded that the proposed activity is an adequate tool for the teaching process and also an adequate evaluation instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Degano, C.A.M.; Ochoa M.C. (2009). La construcción del conocimiento en las Ciencias Agropecuarias. Revista Argentina de Humanidades y Ciencias Sociales 7(1) ISSN 1669-1555 (edición en línea)

Marin, N. (2014). Enseñanza de las ciencias desde el punto de vista del constructivismo orgánico. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas 32(2), 221-237

Martínez-Gimeno, M.A.; Jiménez-Bello, M.A.; Manzano, J.; Mendoza, M.T. (2016). Agricultura de precisión: programación del riego en tiempo real. Conference papaer Universitat Politecnica de Valencia Congreso IN-RED 2016 DOI: 10.4995/INRED2016.2016.4396

Mestre, JP. (2001). Implications of research on learning for the education of prospective science and physics teachers. Physics Education, 36(1) 44-51

Ricardo, J.; Cherrez Cano, I.; Intriago Alcivar, G.; Torres Vargas, R. (2016). Neurociencia cognitiva e inteligencia emocional. La gestión pedagógica en el contexto de la formación profesional. Didáctica y Educación 7(4) 207-214

Rodríguez-Mendoza, C.; Rodríguez-Matos, R. (2015). Ejercicios interdisciplinarios entre las asignaturas Física y Actividades Manuales Agropecuarias en la formación del técnico agrónomo. EduSol. 15 (53), 1-13.

Roselli, N.D. (2011) Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: convergencias y posibles articulaciones Revista Colombiana de Ciencias Sociales 2(2) 173-191

Ruiz Ortega, F.J. (2007). Modelos didácticos para la enseñanza de las Ciencias Naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 3(2) 41-60

Published

2022-07-28

Issue

Section

Reports of results/advances