DIDACTIC STRATEGY TO PROMOTE LEARNING THROUGH EXPERIMENTATION: APPLICATION OF PHYSICS IN AQUACULTURE
Keywords:
experimentation, knowledge application, collaborative learningAbstract
A practical activity is proposed during the course of the Physics II subject to be developed in the aquaponics module installed in “Campo Escuela” (Facultad de Ciencias Agropecuarias, UNC). Students work in the classroom and in “Campo Escuela” carrying out activities individually and in groups that are then individually evaluated. Through this didactic strategy, the aim is to promote learning through experimentation in an environment other than the classroom, with activities that promote learning by experimentation and collaborative learning. The aquaponic module includes basic contents of Physics and their transfer to application contents, which allows proposing problematic situations in the teaching of Agricultural Sciences. On the other hand, the team work in an environment outside the class promotes interpersonal relationships. Based on the results obtained in the final grades and the feedback made by the students themselves, it can be concluded that the proposed activity is an adequate tool for the teaching process and also an adequate evaluation instrument.
Downloads
References
Degano, C.A.M.; Ochoa M.C. (2009). La construcción del conocimiento en las Ciencias Agropecuarias. Revista Argentina de Humanidades y Ciencias Sociales 7(1) ISSN 1669-1555 (edición en línea)
Marin, N. (2014). Enseñanza de las ciencias desde el punto de vista del constructivismo orgánico. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas 32(2), 221-237
Martínez-Gimeno, M.A.; Jiménez-Bello, M.A.; Manzano, J.; Mendoza, M.T. (2016). Agricultura de precisión: programación del riego en tiempo real. Conference papaer Universitat Politecnica de Valencia Congreso IN-RED 2016 DOI: 10.4995/INRED2016.2016.4396
Mestre, JP. (2001). Implications of research on learning for the education of prospective science and physics teachers. Physics Education, 36(1) 44-51
Ricardo, J.; Cherrez Cano, I.; Intriago Alcivar, G.; Torres Vargas, R. (2016). Neurociencia cognitiva e inteligencia emocional. La gestión pedagógica en el contexto de la formación profesional. Didáctica y Educación 7(4) 207-214
Rodríguez-Mendoza, C.; Rodríguez-Matos, R. (2015). Ejercicios interdisciplinarios entre las asignaturas Física y Actividades Manuales Agropecuarias en la formación del técnico agrónomo. EduSol. 15 (53), 1-13.
Roselli, N.D. (2011) Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: convergencias y posibles articulaciones Revista Colombiana de Ciencias Sociales 2(2) 173-191
Ruiz Ortega, F.J. (2007). Modelos didácticos para la enseñanza de las Ciencias Naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 3(2) 41-60
Downloads
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación del número de la revista, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).