Educación comunitaria hacia una gestión sostenible de los residuos sólidos

Authors

  • Fiorella Iaquinta Área de Química Analítica, Departamento Estrella Campos, Facultad de Química, Universidad de la República; CoPEH-LAC. Uruguay
  • Mariana Gómez Educadora Social. Integrante del equipo del Centro 6 de la Dirección Sectorial de Educación de Jóvenes y Adultos. Administración Nacional de Educación Pública (ANEP). Uruguay
  • Danaé Levrero Laboratorio de Bioquímica y Biotecnología, Centro de Investigaciones Nucleares, Facultad de Ciencias, Universidad de la República. Uruguay
  • Adriana Cousillas Área de Toxicología, Departamento Estrella Campos, Facultad de Química, Universidad de la República. CoPEH-LAC. Uruguay

Keywords:

waste; community; local strategies; sustainability; environment

Abstract

A problem regarding the theme of Urban Solid Waste (MSW) is perceived in all spheres in the Malvín Norte neighborhood, Montevideo. There have been several unsuccessful attempts by neighbors to deal with the issue. On this occasion, the issue was addressed on a small scale to achieve changes that can be maintained over time by the neighbors. Workshops were held, which addressed the awareness of waste generation, composting, orchards and cooperation. Based on the principles of Ecohealth, the methodology adopted in the workshops was participation-action, and it consisted of an introductory activity, which emphasized its relevance to achieve sustainable management, and then, in groups, the participants presented strategies of local development. As a result of these workshops, a community orchard has been created in the local school, which is managed by the town residents themselves. In addition, they have expressed these workshops encouraged them to start taking care of green spaces in their own homes and in the neighborhood. In this line, they have requested to continue the training workshops in order to take the next step creating a community composting area, thus beginning with the sustainable management of organic waste. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, A.; Álvarez, R. (2012). “Parasitosis intestinal y estado nutricional en una escuela de Montevideo”. Recuperado de: https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/7582/1/parasitosis_final.pdf (27/7/2020)

Administración Nacional de Educación Pública. Dirección Sectorial de Educa-ción de Jóvenes y Adultos. Extraído de: https://www.anep.edu.uy/codicen/dseja (Acceso: 16 de abril de 2020)

Arroyo, R.; Luján, A. (2015). Proyecto con enfoque Ecosalud en trabajadores recicladores: una experiencia de aprendizaje para el cambio y la inci-dencia. Recuperado de: http://www.ecosad.org/phocadownloadpap/eventos-academicos/proyecto-con-enfoque-ecosalud-en-trabajadores-recicladores-una-experiencia-de-aprendizaje-para-el-cambio-y-la-incidencia.pdf (Acceso: 13 de abril de 2020)

Camacho, S., Mastrorosa M., Lopez C., Pose S., Rosas R. Alvarado R. y D’Angelo G. (2014). Malvín Norte Análisis sociodemográfico. https://issuu.com/analiamarrero/docs/an__lisis_sociodemogr__fico_de_malv (Acceso: 30 de julio de 2020)

Charrón, D. (2014). La investigación de le Ecosalud en la práctica. Aplicacio-nes innovadoras de un enfoque ecosistémico para la salud. Madrid, Es-paña: Plaza y Valdez. Co-Ed Ottawa, Canadá: Centro Internacional de Investigaciones para el Desarrollo

Iaquinta, F. (2017). Determinación de tóxicos metálicos y no metálicos en ca-bello y su aplicación en la evaluación de la exposición a metales y se-mimetales tóxicos, en niños del asentamiento Aquiles Lanza, Montevi-deo. Tesis de maestría.

Iaquinta, F; Cousillas, A. (2018). Enfoque ecosistémico para la salud: prácticas y aportes desde el Área de Toxicología de la Facultad de Química. Tra-ma. Revista de Cultura y Patrimonio, 9, 93-94.

Iaquinta, F.; Pizzorno, P.; Santander, J.; Falchi, L.; Cousillas, A. (2020). Con-cientización sobre problemas ambientales en el asentamiento Aquiles Lanza, Montevideo. En Revista Masquedós N° 5, Año 5. Secretaría de Extensión UNICEN. Tandil, Argentina.

Méndez, F.; Gómez, M.; Iribane, P. (2016). Enseñanza de las ciencias a jóve-nes y adultos: una experiencia en Malvín Norte. Norte. Revista Intersec-ciones. Revista de Educación de Personas Jóvenes y Adultas, Dirección Sectorial de Educación de Adultos. ANEP –CODICEN, 5, 29-34.

Riojas-Rodriguez, H.; Rodriguez-Dozal, S. (201). An Ecosystem Study of Man-ganase Mining in Molango, México. En: D. Charron (ed.) Ecohealth Re-search in Practice: Innovative Applications of an Ecosystem Approach to Health (pp. 87- 97). Nueva York, Estados Unidos: Springer. Co- Ed. Ottawa, Canadá: Centro Internacional de Investigaciones para el Desarrollo.

Sevilla, E. (2015) La agroecología como estrategia metodológica de transfor-mación social. Extraído de: http://www.cristinaenea.eus/eu/download/microsites/ficheros/Agroecologia_y_transformacion_social.pdf (Acceso: 4 de abril de 2019)

Published

2020-10-19

Issue

Section

Experiencias y prácticas en extensión