Pseudo Heroines: Inclusion by Exclusion of the Feminine

Authors

  • Eduardo Laso Universidad de Palermo

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n2.25092

Keywords:

Mass Gender, Castration, Segregation

Abstract

Ridley Scott’s film G. I. Jane about women discrimination in the army and their right to be included presents a paradoxical solution: women’s inclusion in the army is accepted only if they choose to resign their feminity and become males. Freudian theory about the army and it´s conformation as an artificial mass can be articulated with Lacan´s sexual scheme from his 20° seminary, so as to notice that the mass conformation is based in a male logic that segregates woman in order to believe in the love of One exception to castration: the Leader

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amigo, S. (2014). La autorización del sexo y otros ensayos. Buenos Aires: Letra Viva.

Bergman, A. (director). (1996). Striptease [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Castle Rock Entertainment.

Caroll, G., Giler, D., Hill, W. (productores) y Scott, R. (director). (1979). Alien [Cinta cinematográfica]. Reino Unido: 20th Century Fox, Brandywine Productions.

Churchill, P., Crichton, M., Flamberg, J., Giuliano, P., Levinson, B., Wald, A. (productores) y Levinson, B. (director). (1994). Disclosure [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Warner Bros.

Deeley, M., Fancher, H., Kelly, B., Powell, I., Perenchio, J., Scott, R., Shaw, R., Yorkin, B. (productores) y Scott, R. (director). (1982). Blade Runner [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: The Ladd Company, Shaw Brothers, Blade Runner Partnership.

De Laurentiis, D., De Laurentiis, M. (productores) y Scott, R. (director). (2001). Hannibal [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Metro-Goldwyn-Mayer, United Artists, Universal Studios, Scott Free Productions.

Freud, S. (1913). Tótem y tabú. Obras Completas, Tomo XIII. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1919). Pegan a un niño. Obras Completas, Tomo XIII. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1921). Psicología de las masas y análisis del yo. Obras Completas, Tomo XVIII. Buenos Aires: Amorrortu.

Glinwood, T., Hara, M., Herlihy, J., Nethercott, G., Oshima, E., Parr, L., Thomas, J. (productores) y Ōshima, N. (director). (1983). Furyō [Cinta cinematográfica]. Reino Unido: Recorded Picture Company.

Hampton, T., Milchan, A. (productores) y Scott, R. (director). (1985). Legend [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Regency Enterprises.

Jaffe, S.C., Koch, H.W., Weinstein, L. (productores) y Zucker, J. (director). (1990). Ghost [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Paramount Pictures.

Jaffe, S. R., Lansing, S. (productores) y Scott, R. (director). (1989). Black Rain [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Paramount Pictures.

Lacan, J. (1992). El seminario: libro 17: El reverso del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1981). El seminario: libro 20: Aún. Buenos Aires: Paidós.

Lansing, S. (productor) y Lyne, A. (director). (1993). Indecent Proposal [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Paramount Pictures.

Lewkowicz, I. (2001). ¿Virilidad o valentía? Comentario de "Hasta el límite. En J.J. Michel Fariña y C. Gutierrez (Ed.). Ética y Cine (pp. 91-93). Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Pirosh, R. (productor). (1962). Combat! [Serie de televisión]. Estados Unidos: Selmur Productions.

Polk Gitlin, M., Scott, R. (productores) y Scott, R. (director). (1991). Thelma y Louise [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Pathé Enterteinment, Percy Main, Star Partners III Ltd.

Puttnam, D. (productor) y Scott, R. (director). (1977). The Duellists [Cinta cinematográfica]. Reino Unido: Enigma Productions, Scott Free Enterprises, National Film Finance, Consortium.

Ritvo, J. B. (2011). Sujeto, masa, comunidad. Santa Fe: Mar por Medio Editores.

Ritvo, J. B. (2017). El silencio femenino. Hacia (desde) la filosofía. Buenos Aires: Nube Negra.

Saccomanno, G. (2008). Bajo Bandera. España: Booket.

Scott, R. (productor y director). (1997). G.I. Jane [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Caravan Pictures.

Scott, R., Golbacas, A. (productores) y Scott, R. (director). (1992). 1492: Conquest of Paradise [Cinta cinematográfica]. Reino Unido: Due West.

Scott, R., Hill, W., Giler, D. (productores) y Scott, R. (director). (2012). Prometheus [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Scott Free, Brandywine Productions.

Spielberg, S., Bryce, I., Gordon, M., Levinsohn, G. (productores) y Spielberg, S. (director). (1998). Saving Private Ryan [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Mark Gordon Productions, DreamWorks, Paramount Pictures, Amblin Entertainment, Mutual Film Corporation.

Wick, D., Franzoni, D., Lustig, B., MacDonald, L., Needham, T., Parkes, W.F., Scott, R. (productores) y Scott, R. (director). (2000). Gladiator [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Scott Free Productions.

Zupancic, A. (2013). La sexualidad dentro de los límites de la mera razón, Santiago de Chile: Palidonia.

Published

2019-07-19

How to Cite

Laso, E. (2019). Pseudo Heroines: Inclusion by Exclusion of the Feminine. Ética Y Cine Journal, 9(2), 65–72. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n2.25092

Issue

Section

Artículos