Tarantino and subtle violence of ideology

Authors

  • Rodolfo Vera García Centro Interdisciplinario de Investigación para el Desarrollo Integral Regional del Instituto Politécnico Nacional (CIIDIR-IPN)

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v14.n2.45760

Keywords:

Movies, Violence, Ideology, Hegemony, Entertaiment, Tarantino

Abstract

In this paper we explore the relationships among Tarantino´s movies, violence and ideology from a historic-critic standpoint. We confront several approaches to the concept of ideology, particularly those from Althusser, Williams and Therborn to think Tarantino´s movies and the debate on violence in a 30 years span. We offer, too, a reading proposal on that relationship from the concepts of emergency, residuality and dominance (Williams) suffered by the ideologies in time and how they interact each other concerning cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (2003). Ideología y aparatos ideológicos de Estado en S. Žižek, (comp.), Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE. 115-155.

Barrett, M. (2003). Ideología, política, hegemonía: de Gramsci a Laclau y Mouffe en S. Žižek, (comp.), Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE. 263-294.

Benhabib, S. (2003). La crítica de la razón instrumental en S. Žižek, (comp.), Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE. 77-106.

Dews, P. (2003). Adorno, el postestructuralismo y la crítica de la identidad en S. Žižek, (comp.), Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE. 55-76.

Domarchi, J., et al. (1959). Hiroshima, notre amour en Cahiers du cinéma (97). 1-18.

Eagleton, T. (2005). Ideología. Una introducción. Paidós.

Giroux, H. (1995). Racism and the Aesthetic of Hyperreal Violence: Pulp Fiction and Other Visual Tragedies. Social Identities 1:2, 333-354.

Giroux, H. (2004). Teoría y Resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. Siglo XXI-UNAM.

Hevia, P. (2020). El gag y el sufrimiento humano: violencia y humor en Tiempos violentos y Los ocho más odiados, de Quentin Tarantino. [Tesis de Licenciatura] Universidad de Lima. https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/12167

Hubert D. (12 de septiembre, 2016). Violencia en el cine: el enfado de Quentin Tarantino (subs. Español). [Archivo de video] https://www.youtube.com/watch?v=P2Muir5lSQU&ab_channel=HubertDaniel

Jameson, F. (2003). La posmodernidad y el mercado en S. Žižek, (comp.), Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE. 309-328.

Kundera, M. (2002). La insoportable levedad del ser. Tusquets.

Lazos de cine. (27 de julio, 2020). Historia de la violencia en el cine (3 partes). [Archivo de video]. 1ª parte Orígenes y Hollywood clásico: https://www.youtube.com/watch?v=kjHRTg5UMQY&ab_channel=LazosDeCine 2ª parte Hitchcock y el nuevo Hollywood: https://www.youtube.com/watch?v=yLlIcpsjSkU&ab_channel=LazosDeCine 3ª parte De Tarantino a Haneke: https://www.youtube.com/watch?v=fDQ2cm18pFU&ab_channel=LazosDeCine

Oubiña, D. (2009). Una juguetería filosófica. Cine, cronofotografía y arte digital. Ed. Manantial.

Pêcheux, M. (2003). El mecanismo del reconocimiento ideológico en S. Žižek, (comp.), Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE. 157-167.

Therborn, G. (2014). La ideología del poder y el poder de la ideología. Siglo XXI.

Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Península.

Yes you can. (18 de septiembre, 2021). Because it´s so much fun, Jan! Tarantino interview. [Archivo de video] https://www.youtube.com/watch?v=4-z1abpYE7U&ab_channel=Yesyoucan

Zavala, L. (2016). Elementos del discurso cinematográfico. UAM-X.

Zavala, L. (2018). Para analizar cine y literatura. El Barco Ebrio.

Žižek, S. (comp.). (2003). Ideología. Un mapa de la cuestión. FCE.

Žižek, S. (2021). El sublime objeto de la ideología. Siglo XXI.

Published

2024-07-24

How to Cite

Vera García, R. (2024). Tarantino and subtle violence of ideology. Ética Y Cine Journal, 14(2), 61–71. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v14.n2.45760