Acting: The mise en abyss in cinema as a resource of the analytical clinic

Authors

  • Juan Jorge Michel Fariña Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires
  • Eduardo Laso Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v14.n2.45752

Keywords:

Acting out, Film Therapy, Psychoanalysis, Methodology

Abstract

The resource of the mise en abyss in cinema can be read in harmony with the phenomenon of acting in the psychoanalytic clinic. The presence of a scene within another scene, when the second establishes a dialogue with the first, shedding new light on it, is a powerful clinical-methodological analogy. This paper presents a dozen scenarios in which this hypothesis is verified, analyzing the value of plays, paintings, musical segments or directly films within films.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Laso, E. (2010) Genocidio, Silencio, Justicia y Transmisión. Aesthethika 6 (1). Disponible en: https://aesthethika.org/Genocidio-silencio-justicia-y

Laso, E. (2010) El cine como interpelación ética. Disponible en: https://journal.eticaycine.org/El-cine-como-interpelacion-etica

Laso, E. Del amor como reconocimiento a la valentía ante la castración. En Journal Etica&Cine. Disponible en: https://journal.eticaycine.org/Del-amor-como-reconocimiento-a-la-valentia-ante-la-castracion

Michel Fariña, J. (2023). Mis en abyme. Actas de la Université Paris Cité.

Michel Fariña, J. (2022) El goce y la mirada: sus luces y sus sombras, de Rolando Karothy. Reseña en Aesthethika 19 (1).

Miller, J-A y Laurent, E. (2005) El Otro que no existe y sus comités de ética. Editorial Paidos, Buenos Aires.

Olivares Waisman, L. (2022) “Bertie y Hamlet: Dos príncipes en abismo”. Disponible en https://www.aesthethika.org/Bertie-y-Hamlet-dos-principes-en-abismo

Published

2024-07-24

How to Cite

Michel Fariña, J. J., & Laso, E. (2024). Acting: The mise en abyss in cinema as a resource of the analytical clinic. Ética Y Cine Journal, 14(2), 13–19. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v14.n2.45752