From Restlessness to the Braid of History. A transmission through three fictions

Authors

  • Lucía Amatriain Universidad de Buenos Aires
  • María Elena Domínguez Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n1.40648

Keywords:

History, Fiction, Braided, Transmission

Abstract

The film “Argentina, 1985” (Mitre, 2022) constitutes with is plot contribution the opportunity to unfold that fabric that makes up our recent history by addressing a crucial point of it: the Trial of the Military Juntas. We propose to read the braiding that is produced with the material from two other film productions: “The Official Story” (Puenzo, 1985) and “The Secret in Their Eyes” (Campanella, 2009), where we also can locate the intersection of the big history with the little stories. The cinematography offers us in its language the possibility of disturbing us, moving us so that we can later build continuity, temporality and a braid where the intervals that had been frozen and that required mobilization to be repaired are located. We approach the framework given to listening and reading in those temporary displacements in which the facts are presented, setting them in motion, alternating them, but, above all, tying and untying the recent trauma that we have gone through as a society and it becomes essential to transmit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuelas de Plaza de Mayo. (2005). El porvenir de la memoria. Segundo Coloquio Interdisciplinario de Abuelas de Plaza de Mayo, Argentina, Buenos Aires: Abuelas de Plaza de Mayo, Buenos Aires.

Amatriain, L. (2021). Lo Unheimliche en los procesos de restitución de la identidad. En Apropiación-restitución y filiación falsificada: Implicancias éticas y subjetivas. Una mirada desde producciones cinematográficas sobre el Derecho a la Identidad. Comp. Domínguez, M. E. Argentina, Buenos Aires: Nueva Editorial Universitaria.

Baudrillard, J. (1984). Las estrategias fatales. España, Barcelona: Anagrama.

Davoine, F. & Gaudillière, J. M. (2010). El acta de nacimiento de los fantasmas, Argentina, Córdoba: Colección Seminarios, Fundación Mannoni.

Davoine, F. & Gaudillière, J. M. (2011). Historia y trauma. Locura de las guerras, Argentina, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Domínguez, M. E. (2019). Oficiar el olvido o siempre creí lo que me dijeron. En Apropiación-Restitución y Filiación Falsificada: Implicancias éticas y subjeticas. Una mirada desde producciones cinematográficas sobre el Derecho a la Identidad. Argentina, Buenos Aires: Nueva Editorial Universitaria.

Campanella, J. J. (Director). (2009). El secreto de sus ojos. [Film]. Instituto Nacional de Cine y Arte Audiovisuales (INCAA).

Filc, J. (1997): Entre el Parentesco y la Política. Familia y Dictadura (1976/1983). Biblos. Buenos Aires.

Freud, S. (1919). Lo ominoso. Obras Completas. Tomo XVII. Argentina, Buenos Aires: Editorial Amorrortu.

Klimkiewicz, L. F. (2014). Das Unheimliche. Manuscrito inédito. Traducción y comentarios de Klimkiewicz, L. F. Argentina, Buenos Aires: Mármol izquierdo.

Heidegger, M. (1935). El origen de la obra de arte. Libro de Arte y Poesía. México: Fondo de cultura económica.

Jenstch, E. (1904). Zur Psychologie des Unheimliche, en Psychiatrisch, Neurologische.

Lacan, J. (1967). Discurso de clausura de las Jornadas sobre las psicosis en el niño. El analiticón. Psicoanálisis con niños, (pp. 5-15) Publicación de la fundación del campo freudiano. España, Barcelona: Paradiso, Barcelona.

Lacan, J. (1973-74). El seminario. Libro 21: Los no incautos yerran. Inédito.

Lacan, J., (2012). Joyce el Síntoma, Otros escritos: Paidós.

Laso, E. & Michel Fariña, J. J. (2020). El cine como pasador de lo real. Journal Ética y Cine. Vol. 10. Nº 1.

Laurent, E. (2005). La atribución real del cuerpo entre ciencia y psicoanálisis. En Hipermodernidad textos online.

Michel Fariña, J. (2009) Fantasmas. A propósito de El secreto de sus ojos. Disponible en https://www.eticaycine.org/El-secreto-de-sus-ojos

Mitre, S. (Director). (2022). Argentina, 1985 [Film]. Infinity Hill, Kenya Films, Amazon Studios, La unión de los ríos.

Puenzo, L. (Director). (1985). La historia oficial. [Film]. Historias cinematográficas / Progress Communications.

Szewach, C. E. (2011). Presencias… Algunas lecturas acerca del texto Das Unheimliche de Freud. Buenos Aires, Argentina: El Megáfono.

Viñar, M. (1985). La transmisión de un patrimonio mortífero. Leído en la Comisión III “Consecuencias de la tortura en América Latina: Individuo, Familia, Sociedad, Asistencia, Reparación, Rehabilitación”. Argentina, Buenos Aires.

Published

2023-03-15

How to Cite

Amatriain, L. ., & Domínguez, M. E. (2023). From Restlessness to the Braid of History. A transmission through three fictions. Ética Y Cine Journal, 13(1), 79–83. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n1.40648