Álex de la Iglesia and the scenes of heights

Symbolism of space from the narrative

Authors

  • Marcos Jiménez González Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n1.40645

Keywords:

Álex de la Iglesia, Cinema, Films, Film analysis, Aesthetics

Abstract

Álex de la Iglesia is a filmmaker whose recognition has grown exponentially from the 1990s to the present. His style is ambiguous, placing himself in a hybrid position, between genre cinema and the Spanish tradition of the esperpento. This has given rise to many debates and reflections on the position it occupies in the national cinematographic panorama. This paper focuses on the analysis of the scenes of heights in his films, one of the characteristics present throughout his filmography, from El día de la bestia to Veneciafrenia. Thus, a journey through the films in which they appear is established, analyzing the type of meaning and sense they have, and accounting for the diversity of meanings and structures. The analysis will focus on the films that show this resource in the final part (in the climax), emphasizing its metaphorical character, which connects with a philosophical reading of heights as a filmic space. This connotation is rooted in the origins of western culture, in the thought of Plato, Aristotle and the Judeo-Christian tradition which, being very present in thought, also survives in literary and cinematographic narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo, J. y Santamarina, A. (2012). Álex de la Iglesia. La pasión de rodar. San Sebastián: Filmoteca Vasca.

Aristóteles (1996). Acerca del cielo. Madrid: Gredos.

Aristóteles (2014). Sobre el mundo. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Berthier, N. (2015). Entrevista a Alex de la Iglesia realizada por Nancy Berthier el lunes 2 de febrero de 2015. Iberic@l, Revue d’études ibériques et ibéro-américaines (7), pp. 173-182. Recuperado de https://iberical.sorbonne-universite.fr/numeros/numero-7-printemps-2015/

Buse, P., Triana Toribio, N. y Willys, A. (2007). The cinema of Álex de la Iglesia. Manchester: Manchester University Press.

Campos. C. (2012, 26 de junio). Álex de la Iglesia: «No creo en el estilo, creo en la enfermedad». Jotdown. Recuperado de https://www.jotdown.es/2012/06/alex-de-la-iglesia-no-creo-en-el-estilo-creo-en-la-enfermedad/

Cornford (1989). Platón y Parménides. Madrid: Visor.

Eisner, L. H. (1988). La pantalla demoníaca. Madrid: Cátedra.

Jiménez González, M. (2019). La influencia del cine oscuro-expresionista alemán en las películas de Álex de la Iglesia. En Marcos Ramos, María (coord.), El cine como reflejo de la historia, de la literatura y del arte en la filmografía hispanobrasileña. Salamanca: Centro de Estudios Brasileños. pp. 553-562.

Jiménez González, M. (2021). Los elementos sociales y políticos de La chispa de la vida (2011), de Álex de la Iglesia. Análisis de la tensión narrativa entre la vida y el espectáculo. En Marcos Ramos, María (coord.), Joyas escogidas: Pequeñas (pero grandes) películas en español y portugués. Madrid: Dykinson. pp. 105-120.

Jiménez González, M. (2022). Acción mutante (1993), de Álex de la Iglesia, en el marco del género distópico: análisis contextual y estético de una rareza en la industria cinematográfica española. Distopía y sociedad. Revista de estudios culturales, (2), pp. 62-80.

Madrid Brito, D. (2021). Cineastas españoles del cambio de siglo en la órbita de la ciencia ficción. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (23), pp. 201-226. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12348

Nietzsche, F. (2014) Más allá del bien y del mal. Madrid: Gredos.

Ordóñez, M. (1997). La bestia anda suelta ¡Álex de la Iglesia lo cuenta todo!. Barcelona: Glénat.

Rivero Franco, M. (2015). El esperpento en el cine de Álex de la Iglesia. Fonseca, Journal of Communication, v. 10, (10), pp. 360-392. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/12921

Rodríguez, M. P. (2002). Mundos en conflicto: aproximaciones al cine vasco de los noventa. San Sebastián: Filmoteca Vasca.

Sánchez Navarro, J. (2005). Freaks en acción: Álex de la Iglesia o el cine como fuga. Madrid: Calamar Ediciones.

Torres Begines, C. (2016). Esperpento e intertextualidad en el cine de Álex de la Iglesia. Iberic@l, Revue d’études ibériques et ibéro-américaines (9), pp. 199-216. Recuperado de https://iberical.sorbonne-universite.fr/numeros/numero-9-printemps-2016/

Referencias filmográficas

Burton, Tim (Director) (1989). Batman [Película]. WarnerBros

De la Iglesia, Á. (Director). (1993). Acción mutante [Película]. El Deseo.

De la Iglesia, Á. (Director). (1995). El día de la bestia [Película]. Iberoamericana, Sogetel, Canal+ España.

De la Iglesia, Á. (Director). (1997). Perdita durango [Película]. Sogetel, Lolafilms, Mirador Films, IMCINE, Canal+, Occidental Media Corp.

De la Iglesia, Á. (Director). (1999). Muertos de risa [Película]. Lolafilms.

De la Iglesia, Á. (Director). (2000). La comunidad [Película]. Lolafilms.

De la Iglesia, Á. (Director). (2002) 800 balas [Película]. Pánico Films.

De la Iglesia, Á. (Director). (2004). Crimen ferpecto [Película]. Soge cine, Planet Pictures, Digital +.

De la Iglesia, Á. (Director). (2008). Los crímenes de Oxford [Película]. Tornasol Films, Estudios Picasso, La Fabrique de Films, Telecinco Cinema, Eurimages, Canal+ España.

De la Iglesia, Á. (Director). (2010). Balada triste de trompeta [Película]. Canal+ España, Castafiore Films, La Fabrique de Films, RTVE, Tornasol Films, España-Francia.

De la Iglesia, Á. (Director). (2011). La chispa de la vida [Película]. Double Nickel Entertainment, Trivisión S.L.

De la Iglesia, Á. (Director). (2013). Las brujas de Zugarramurdi [Película]. Enrique Cerezo P.C., La Ferme! Productions.

De la Iglesia, Á. (Director). (2015). Mi gran noche [Película]. Enrique Cerezo P.C., Telefónica Studios, RTVE, Canal+ España.

De la Iglesia, Á. (Director). (2017). El bar [Película]. Pokeepsie Films, Nadie es perfecto, INCAA, España-Argentina.

De la Iglesia, Á. (Director). (2018). Perfectos desconocidos [Película]. Telecinco Cinema, Nadie es perfecto, Pokeepsie Films, Mediaset España, Movistar Plus+.

De la Iglesia, Á. (Director). (2020). 30 monedas. [Serie de TV]. Pokeepsie Films, Greenlit Productions, HBO España.

De la Iglesia, Á. (Director). (2021). Veneciafrenia [Película]. The Fear Collection, Pokeepsie Films, Sony Pictures España, Amazon Studios.

Hitchcock, A. (Director). (1959). Con la muerte en los talones [Película]. Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).

Kershner, I. (Director). (1980). El Imperio contraataca [Película]. Lucasfilm.

Lang, Fritz (Director) (1927). Metrópolis [Película]. Universum Film (UFA).

Published

2023-03-15

How to Cite

Jiménez González, M. (2023). Álex de la Iglesia and the scenes of heights: Symbolism of space from the narrative. Ética Y Cine Journal, 13(1), 53–60. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n1.40645