Comida, ética y tradiciones desde la frontera México–Estados Unidos

Authors

  • María del Carmen Camacho Gómez Universidad Panamericana, México
  • Claudia Ivett Romero Delgado Universidad Panamericana, México

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n2.29255

Keywords:

Food, Ethics, Tradition, Family, Culture

Abstract

The increase in the production of food films and television programs around the world justify its research as they show the culture and traditions of societies. When people leave their countries and move to a new place, they create customs that merge with the old ones. The process is shown in different aspects such as food, and a good example of this is presented in the film Tortilla Soup, because it presents the changes in the life of Mexicans, who emigrate to the United States to find the desired American dream.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, R. y Nee, V. (2003). Remaking the American Mainstream. Assimilation and Contemporary Immigration. Massachusetts, Estados Unidos: Harvard University Press.

Aristóteles. (1983). Ética nicomáquea [traducción de Antonio Gómez Robledo]. México: Universidad Nacional Autónoma de México. 2ª edición.

Aristóteles. (1990). Retórica [traducción de Quintín Racionero]. Madrid, España: Gredos.

Bard Manulis, J. (productor) y Ripoll, M. (directora). (2001). Tortilla Soup [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Samuel Goldwyn Films.

Beltrán, B., y Cuadrado, C. (2014). Comer en familia: hacer de la rutina salud. Papel de las comidas en familia en la calidad de la dieta y el control del peso corporal. Departamento de Nutrición y Bromatología. Facultad de Farmacia. Universidad Complutense de Madrid. The Family Watch.

Bourdieu, P. (1998). Creencia artística y bienes simbólicos. España: Deva’s.

Chomali, F., y Majluf, N. (2007). Ética y responsabilidad social en la empresa. Chile: Mercurio Aguilar.

Cordón, F. (1980). Cocinar hizo al hombre. Barcelona: Tusquets editores.

Cruz Piñeiro, R., y Acosta Díaz, F. (Coord) (2015). Migración interna en México. Tendencias recientes en la Movilidad interestatal. México: El Colegio de la Frontera Norte.

Flandrín, J.L. (1987). Historia de la alimentación: por una ampliación de las perspectivas. Manuscrits: Revista d’història moderna, (6), 7-30.

Freire, P. (1997). Sobre la necesidad de prestar atención, en la escuela, a la educación del carácter, así como al cultivo de la personalidad del niño. Conferencia Nacional de Educación: Curitiba, 1927. Brasilia: MEC; SEDIAE; Inep Ipardes. 410-415.

Hsu, K., Hsu, L.K., Jiang, F. (productores) y Lee, A. (director) (1994). Comer, beber, amar [cinta cinematográfica]. Taiwán: The Samuel Goldwyn Company.

Lody, R. (2002). Comida y patrimonio. Caju: fruto emblema de la identidad brasileña. Patrimonio Cultura y Turismo. Cuadernos 9. Patrimonio cultural oral e inmaterial. La discusión abierta. Antología de textos. México: Consejo Nacional para la Cultura y la Artes.

Neumark-Sztainer, D., Story, M., Ackard, D., Moe, J., y Perry, C. (2000). The Family Meal: Views of Adolescents. Journal of Nutrition Education and Behavior, 32, (6), 329 334.

Noe-Bustamante, L., Alberti, D., y Rodriguez-Gitler, A. (2019). Hispanic origin profiles, 2017. Pew Research Center. Hispanic Trends. Recuperado de https://www.pewresearch.org/hispanic/interactives/hispanic-origin-profiles/

Ochoa, K., y Santamaría, A. (2010). Cultura e identidad culinaria. Arenas Revista sinaloense de ciencias sociales, (25), 78-91.

Ochs, E. y Shohet, M. (2006). The Cultural Structuring of Mealtime Socialization. New Directions for Child and Adolescent Development, 2006(11), 35-49.

Paugh, A, e Izquierdo, C. (2009). Why is This a Battle Every Night?: Negotiating Food and Eating in American Dinnertime Interaction. Journal of Linguistic Antropology, 19(2), 185-204.

Pérez-Soria, J. (2017). Migrantes mexicanos en los Estados Unidos: Una revisión de la literatura sobre integración, segregación y discriminación. Estudios fronterizos, 18(37), 1-17.

Portes, A. y Zhou, M. (1993). The New Second Generation: Segmented Assimilation and its Variants. Annals of the American Academy of Political and Social Science, (530), 74-96.

Radford, J., y Noe-Bustamante, L. (2019). Facts on U.S. Immigrants, 2017. Statistical portrait of the foreign-born population in the United States. Pew Research Center. Hispanic Trends. Recuperado de https://www.pewresearch.org/hispanic/2019/06/03/facts-on-u-s-immigrants-current-data/

Rossi, L. (2013). Historia del comer. Lazo social y tradición cultural. Intersecciones PSI. Revista electrónica de la Facultad de Psicología – UBA, (7), 16-18.

Sánchez, A. (2017). Antropología de la alimentación. Unidad de nutrición. Hospital general universitario Reina Sofía de Murcia. España.

Schnettler, B., Denegri, M., Miranda, H., Sepúlveda, J., Orellana, L., Paiva, G., Grunert, K. (2013). Hábitos alimenticios y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios del sur de Chile. Nutrición hospitalaria, 28(6), 2221-2228.

Sterponi, L. (2009). Accountability in Family Discourse: Socialization into norms and standards and negotiation of responsibility in Italian dinner conversations. Childhood: A Global Journal of Child Research, 16(4), 441-459.

Torre, M.C. (2012). La ciencia de los alimentos. Lo que hay detrás de las recetas de cocina. México: Trillas.

Vallejo, X. (2006). Carácter, razón y pasión en la ética de Aristóteles. Criterio Jurídico. Santiago de Cali, 6, 327-352.

Yepes Stork, R., y Aranguren Echevarría, J. (2003). Fundamentos de la Antropología. Un ideal de la excelencia humana. Navarra: EUNSA.

Yoon, Y., Newkirk, K., y Perry-Jenkins, M. (2015). Parenting Stress, Dinnertime Rituals, and Child Well-being in Working-Class Families. Fam Relat, 64(1), 93-107.

Published

2020-07-02

How to Cite

Camacho Gómez, M. del C., & Romero Delgado, C. I. (2020). Comida, ética y tradiciones desde la frontera México–Estados Unidos. Ética Y Cine Journal, 10(2), 73–81. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n2.29255