Dolan’s trilogy: two or three?

Authors

  • Nicolas Rabain Aix Marseille Université (AMU)

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n1.29211

Keywords:

Intergenerational, Transidentity, Matricide, Edipus Complex

Abstract

Based on the first three movies directed by Xavier Dolan – I Killed My Mother (2009), Heartbeats (2010), and Laurence anyways (2012) -
we will look at the resurgence of matricidal fantasies during puberty. If the killing of the father is one of the cornerstones of psychoanalysis, that of the mother refers to oedipal and archaic fantasies. How can we succeed in disinvesting the primary object in favour of substitutes during adolescence? On whom can we rely to keep at arm’s length a mother with a thousand faces: devoted, protective, first
mirror of the self, loving and beloved; but also seductive, intrusive, abusive and treacherous, who, in turn, invades and abandons?
In Dolan’s work, the hatred of the mother is raw, massive and irrepressible. It stems from the child’s excessive sexuality, which thwarts the primal
repression. Indeed, separation is not allowed in such context that makes the mother a superhuman, omnipotent, frightening deity who resists
with tenacity and success to the son’s aggressivity.
If Dolan’s trilogy bypasses the hetero-normative binary logic - by staging singular subjective journeys far from any stereotype -, a blind spot nevertheless remains: the progressive reshaping of the links to the maternal imago. Hating one’s mother goes hand in hand with the impossibility of leaving
her. The price to pay: a frantic struggle against anxiety, the threat of depression, or even collapse. It’s the son, his mother and nobody else. In such a
configuration, how could any triangulation take place?

Downloads

Download data is not yet available.

References

André, J.; Bernateau, I. (2014). Argument. En Les territoires de la haine. París: PUF.

Breen, N., Grant, N., Lafontaine, L. (productores) y Dolan, X. (director). (2018). Life and death of John F. Donovan [cinta cinematográfica]. Canadá: Les Films Seville.

Corbeil, S., Dolan, X., Grant, N., Karmitz, N. (productores) y Dolan, X. (director). (2016). Es solo el fin del mundo [cinta cinematográfica]. Canadá/Francia: Lucky Red Distribuzione y Cirko Film.

Corbeil, S., Dolan, X., Grant, N., Lafontaine, N. (productores) y Dolan, X. (director). (2013). Tom en la granja [cinta cinematográfica]. Canadá/Francia: MK2 (internacional) y Entertainment One.

Corbeil, S., Dolan, X., Grant, N., Lafontaine, L. (productores) y Dolan, X. (director). (2014). Mommy [cinta cinematográfica]. Canadá: Les Films Seville Metrodome.

Dolan, X., Mondello, C., Morin, D. (productores) y Dolan, X. (director). (2009). Yo maté a mi madre [cinta cinematográfica] Canada: FilmOption International.

Dolan, X., Mondello, C., Morin, D. (productores) y Dolan, X. (director). (2010). Los amores imaginarios [cinta cinematográfica]. Canada: Alliance Atlantis.

Freud, S. (2007 [1909]). Le roman familial des névrosés. En Œuvres complètes de Freud / Psychanalyse, t. VIII, dir. J. Laplanche. París: PUF, pp. 251-256 [trad. esp.: (1992). “La novela familiar de los neuróticos”. En Obras completas, traducción de José Luis Etcheverry, Buenos Aires: Amorrortu, t. IX, pp. 213-220].

Freud, S. (2005 [1914]). Remémoration, répétition et perlaboration. En Œuvres complètes de Freud / Psychanalyse, t. XII, dir. J. Laplanche. París: PUF, pp. 185-196 [trad. esp.: (1992). “Recordar, repetir y reelaborar”. En Obras completas, traducción de José Luis Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu, t. XII, pp.145-157].

Freud, S. (1988 [1915]). Pulsions et destins de pulsions. En Métapsychologie, Œuvres complètes de Freud / Psychanalyse, t. XIII, dir. J. Laplanche. París: PUF, p. 163-187 [trad. esp.: (1992). “Pulsiones y destinos de pulsión”. En Obras completas, traducción de José Luis Etcheverry, Buenos Aires: Amorrortu, t. XIV, p. 105-134].

Freud, S. (2002 [1930]). Le malaise dans la culture. En Œuvres complètes de Freud / Psychanalyse, t. XVIII, dir. J. Laplanche. París: PUF, p. 318, nota al pie [trad. esp.: (1992). “El malestar en la cultura”. En Obras completas, traducción de José Luis Etcheverry, Buenos Aires: Amorrortu, t. XXI, p. 126].

Gilllibert, C., Karmitz, N., Lafontaine, L. (productores) y Dolan, X. (director). (2012). Laurence Anyways [cinta cinematográfica] Canadá/Francia: Alliance Films.

Green, A. (1990 [1976]). Le concept de limite. En La folie privée. París: Gallimard, p. 121-163 [trad. esp.: (2008). “El concepto de fronterizo”. En De locuras privadas, traducción de José Luis Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu].

Green, A. (1992). L’adolescent dans l’adulte. En Journal de la psychanalyse de l’enfant, 11, pp. 213-243 [trad. esp.: (1993). “El adolescente en el adulto”. En Psicoanálisis, APdeBA, vol. XV, n.º 1].

Kancyper, L. (2018). La confrontation entre les générations. Étude psychanalytique. París: L’Harmattan, revisión y prefacio a cargo de N. Rabain [original en español: (2003). La confrontación generacional: estudio psicoanalítico. Buenos Aires: Lumen].

Klein, M. (1966 [1952]). “Quelques conclusions théoriques au sujet de la vie émotionnelle des bébés”. En Développements de la psychanalyse, traducción de W. Baranger. París: PUF, p. 187-222 [trad. esp.: (1997). “Algunas conclusiones teóricas sobre la vida emocional del bebé”. En Obras completas de Melanie Klein, traducción de Hebe Friedenthal. Buenos Aires: Paidós].

Laplanche, J.; Pontalis, J.-B. (1967). Vocabulaire de la psychanalyse. París: PUF, 518 p. [trad. esp.: (1996). Diccionario de psicoanálisis, traducción de Fernando Gimeno Cervantes. Barcelona: Paidós].

Winnicott, D. W. (1969 [1958]). “La position dépressive dans le développement affectif normal”. En De la Pédiatrie à la Psychanalyse. París: Payot [trad. esp.: (1999). “La posición depresiva en el desarrollo emocional normal”. En Escritos de pediatría y psicoanálisis, traducción de Jordi Beltrán. Barcelona: Paidós].

Winnicott, D. W. (1969) “L’utilisation de l’objet et le mode de relation à l’objet au travers des identifications” [trad. esp.: “El uso de un objeto y la relación por medio de identificaciones”].

Winnicott, D. W. (1975 [1971]). Jeu et Réalité. París: Gallimard [trad. esp.: (2013). Realidad y juego, traducción de Floreal Mazía. Barcelona: Gedisa].

Winnicott, D. W. (1975 [1971]). “Concepts actuels du développement de l’adolescent – Leurs conséquences quant à l’éducation”. En Jeu et réalité. París: Gallimard, p. 200 [trad. esp.: (2013). “Conceptos contemporáneos sobre el desarrollo adolescente, y las inferencias que de ellos se desprenden en lo que respecta a la educación superior”. En Realidad y juego, traducción de Floreal Mazía. Barcelona: Gedisa].

Published

2020-07-02

How to Cite

Rabain, N. (2020). Dolan’s trilogy: two or three?. Ética Y Cine Journal, 10(1), 53–59. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n1.29211