Put politics, ethics and aesthetics in crisis

Authors

  • Isée Bernateau Université Paris 7

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n1.29208

Keywords:

Politics, Ethics, Aesthetics

Abstract

This work psychoanalytically analyzes Pasolini’s posthumous film, inspired by the novel The 120 Days of Sodom, by the Marquis de Sade. The
plot presents the increscendo of violence, which the Italian filmmaker sets in a completely different framework from the original. It is the end of
the Second World War in Italy, during the Salo Republic, created by Mussolini in northern Italy between September 1943 and April 1945. From this
scenario, the category of the unrepresentable Real is approached as Nazi death camps metaphor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulagnier, P. (2009). « Le droit au secret : condition pour pouvoir penser » [“El derecho al secreto: condición para poder pensar”]. En Piera Aulagnier et al., La pensée interdite, París: Puf, Petite Bibliothèque de psychanalyse.

Barazer, C. (2002). « Tactique russe » [“Táctica rusa”]. Champ psychosomatique 27(3).

Barthes, R. (1976). Comentario para Le monde.

Bataille, G. (1990) El erotismo. Barcelona: Tusquets. Traducción de Pierluigi Cerri.

Daney, S. (1980). Cahiers du Cinéma, (308).

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión, Buenos Aires, Siglo XXI. Traducción de Aurelio Garzón del Camino.

Foucault, M. (2003). El poder psiquiátrico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Traducción de Horacio Pons.

Freud, S. (1905). Tres ensayos sobre la teoría sexual. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1909). Cinco conferencias sobre psicoanálisis. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1920). Más allá del principio de placer. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1926). Inhibición, síntoma y angustia. En Obras Completas, Volúmen XX. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1930). El malestar en la cultura. Austria: Alianza Editorial.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1971). Il Decameron [cinta cinematográfica]. Italia: United Artists.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1972). I racconti di Canterbury [cinta cinematográfica]. Italia: United Artists.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1974). Il fiore delle Mille e una notte [cinta cinematográfica]. Italia: United Artists.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P.P. (director). (1975). Salo ou les 120 journées de Sodome [cinta cinematográfica]. Italia-Francia: Produzioni Europee Associete; Les Productions Artistes Associés.

Hagg, R., Sheilds, P. (producción) y Kubrick, S. (dirección). (1971). La naranja mecánica. Reino Unido/Estados Unidos: Warner Bros y Hawk Films.

Lacan, J. (1964). El seminario libro XI. Cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós. Traducción

de Juan Luis Delmont-Mauri y Julieta Sucre.

Pasolini, P.P. (1975). Salo ou les 120 journées de Sodome. dossier de prensa en francés.

Sade, D.A.F. (1785). Les Cent Vingt Journées de Sodome. Francia.

Veire, V. (2007). Prenez et mangez, ceci est votre corps [Tomen y coman, este es su cuerpo]. Bruselas: La lettre volée.

Published

2020-07-02

How to Cite

Bernateau, I. . (2020). Put politics, ethics and aesthetics in crisis. Ética Y Cine Journal, 10(1), 29–35. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n1.29208