Love in the time of Disney princesses

Authors

  • Lorena Beloso Universidad Católica de las Misiones
  • Marisol Fullana Grupo de Formación Catamarca IOM2

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n3.26800

Keywords:

Disney princesses, Love, Jouissance, Feminisms, Social Symptom

Abstract

The “Wonderful Disney World”, from its Princesses, proposes female stereotypes as possible answers to the Freudian question about what a woman wants. From the first appearance to the present, these princesses were modifying their positions and countenance, according to the discourse of the prevailing master. In the same way their relationship to men was transformed, and the place they give to love. Since the 30s, with the model of mother and housewife, going through the 60s with sexual liberation, and the first feminist movements, to the present where feminisms take center stage, women were reinventing themselves, and with it their ties , to the other, and consequently to the Other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assef, J. (2013). La subjetividad Hipermoderna. Una lectura de la época desde el cine, la semiótica y el psicoanálisis. Buenos Aires: Gramma.

Brousse, M-H (s/f). El nuevo feminismo, lacaniano. Textos de la Nueva Escuela Lacaniana de la Ciudad de México. Recuperado de http://www.nel-mexico.org/articulos/seccion/textosonline/subseccion/Goce-femenino/742/El-nuevo-feminismo-lacaniano-1#.

Coats, P (productor). Bancroft T., Cook, B (directores). (1998). Mulan [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.

Del Vecho, P., Lasseter, J. (productores) y Buck, C., Lee, J. (directores). Frozen. (2013). El reino del hielo [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Animation Studios. Estados Unidos.

Disney, W (productor) y Hand, D (director). (1937).Blancanieves y los siete enanitos [Cinta cinematográfica]. Walt Disney production. Estados Unidos.

Disney, W (productor) y Geronimi, C ., Jackson, W., Luske, H. (directores). (1950). Cenicienta [Cinta cinematográfica]. Walt Disney production. Estados Unidos.

Disney, W (productor) y Geronimi, C., Clark, L., Larson, E., Reitherman, W. (1959). La bella durmiente [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.

Freud, S. (1925). Algunas consecuencias psíquicas de la diferencia anatómica de los sexos. Obras Completas. Tomo XIX. Buenos Aires: Amorrortu.

Hahn, D (productor) y Trousdale G., Wise , K (directores). (1991). La bella y la bestia [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Feature Animation. Estados Unidos.

Lacan, J. (1971-1972) …O peor.El Seminario de Jacques Lacan. Libro 19. Buenos Aires: Paidós.

Lipovetsky, G. (1999).La tercera mujer. Barcelona: Editorial Anagrama.

Mallet, D. (2010). Mordiendo manzanas y besando sapos. México: Grijalbo.

Miller, J-A. (1998). El hueso de un análisis Buenos Aires: Tres Haches.

Miller, J-A. (2012). Entrevista en Registros. Tomo Gris Hombres. Buenos Aires: Ricardi Impresos.

Pentecost, J (productor), y Gabriel, M ., Goldberg, E (directores). (1995). Pocahontas [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.

Shurer, O (productor) y Clements R., Musker J (directores). (2016). Moana [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos. Walt Disney Pictures. Estados Unidos.

Published

2019-12-09

How to Cite

Beloso, L., & Fullana, M. (2019). Love in the time of Disney princesses. Ética Y Cine Journal, 9(3), 17–20. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n3.26800