Superheroes and the future of human species. A bioethical look at the X-Men film: days of the future past

Authors

  • Natalia Pedraza Pontificia Universidad Javeriana

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n2.25088

Keywords:

Superheroes, Movies, Science fiction, Bioethics, Genetic modification

Abstract

Superhero films show us significant attitudes, embodied in characters that, as the main objective, have the obligation to decide in situations where their moral principles are put in question. Their lifes move among a myriad of aspirations and fears that usually end up putting the survival of the human species at risk. Thus, the superhero must be considered by bioethics, since, this science fiction film confronts us with dilemmatic situations in which our conceptions on topics such as nature, survival and interventions to the human species, demand us to question ourselves about of what we can allow, favor or prohibit, about the use of, for example, biotechnology on human and non-human lifes, highlighting that the limits between human and non-human have become more insecure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biniek, M. y Lynch, J. (2005). Technocomics. En Encyclopedia of science, technology and ethics, pp. 1893-1897. Farmington: Thomson Gale.

Bryce, I., Ziskin, L., (productores) y Raimi, S. (director). (2002). Spider-man [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Marvel Entertainment.

Castro, E. (2008). Biopolítica: de la soberanía al gobierno. Revista latinoamericana de filosofía, 34(2), pp. 187-205. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73532008000200001&lng=es&tlng=es

Capotorti, F. (1977). Study on the Rights of Persons Belonging to Ethnic, Religious and Linguistic Minorities. Nueva York: United Nations Economic and Social Council, Commission on Human Rights, Sub-commission on Prevention of Discrimination and Protection on Minorities.

Deleuze, G. (2002). Diferencia y repetición. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

de Miguel Beriain, I. (2011). Quimeras e híbridos: ¿Problema ético o problema para la ética? Dilemata, (6), pp. 101-122. Recuperado de http://dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/94/98

Deschênes, J. (1985). Propuesta Relativa a una Definición del Término Minoría. United Nations: Doc. E/CN.4/Sub.2/1985/31.

Eco, U. (1984). Apocalípticos e integrados. España: Editorial Lumen.

Feige, K., Arad, A. (productores) y Favreau, J. (director). (2008). Ironman [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Marvel Estudios.

Fonseca, R. (2015). La patrulla X original. Principio y final. En E. Cucurella y A. Pareja (Ed.), Hijos del átomo. Once visiones sobre la patrulla X, pp. 11-18. Barcelona, España: Alpha Decay.

Harris, J. (1992) Supermán y la Mujer Maravillosa. Las dimensiones éticas de la biotecnología humana. Madrid: Editorial Tecnos.

Kirby, D. (2008). The Devil in Our DNA: A Brief History of Eugenics in Science Fiction Films. Literature and Medicine 26, no. 1 (Spring 2007), (pp. 83–108). The Johns Hopkins University Press.

Lipovetsky, G., y Serroy, J. (2009). La pantalla global: cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Malory, M. (2011). The Characters and their universe. Nueva York: Marvel Characters, Inc Barnes & Noble, Inc.

Morris, T. y Morris, M. (2010) Los superhéroes y la filosofía. Barcelona, España: Blackie Books.

Pedraza, N. (2017). X-Men y la experimentación científica. VI Congreso online de Ética y Cine, Agosto-Octubre 2017. Recuperado de: http://www.eticaycine.org/X-Men

Rocha, S. (2015). El futuro: un mundo oscuro y desolador. En E. Cucurella y A. Pareja (Ed.), Hijos del átomo. Once visiones sobre la patrulla X, pp. 19-33. Barcelona, España: Alpha Decay.

Singer, B., Kinberg, S., Donner, L., Parker, H. (productores) y Singer, B. (Director). (2014). X-Men: días del futuro pasado [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos y Reino Unido: Twenty Century Fox Home Entertainment.

Shuler Donner, L., Kinberg, S., Reynolds, R. (2018). Deadpool 2 [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Kinberg Genre, Maximum Effort, The Donners’ Company, TSG Entertainment, Marvel Entertainment.

Shuler Donner, L.,Kinberg, S., Singer, B. (productores) y Kinberg, S. (director). (2019). Dark Phoenix [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Marvel Entartainment, 20th Century Fox, Walt Disney.

Velasco, U. (2015). Hombres en la encrucijada. En E. Cucurella y A. Pareja (Ed.), Hijos del átomo. Once visiones sobre la patrulla X, pp. 55-64. Barcelona, España: Alpha Decay.

Winter, R., Jackman, H., Shuler Donner, L., Palermo, J., Donner, R. (productores) y Hood, G. (director). (2009). X-Men Origins: Wolverine [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Twenty Century Fox, The Donners’ Company, Seed Productions.

Sobre las características de los X-Men. http://marvel.com/characters

Published

2019-07-19

How to Cite

Pedraza, N. (2019). Superheroes and the future of human species. A bioethical look at the X-Men film: days of the future past. Ética Y Cine Journal, 9(2), 27–37. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n2.25088

Issue

Section

Artículos