Touring institutions: analysis of the film Camino

Authors

  • Natacha Mateo Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Javier Mendizabal Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v8.n1.19842

Keywords:

Cinema study, Social Institutions, Bioethics, Gender stereotypes

Abstract

If the cinema study became a powerfull toll to understand the social analysis, this lecture brings the intention to discuss aspects of the current society and the institutional influence. The relationships of the characters are strongly crossover by the natural knowledge of the conservative middle class family in Spain below influence of the catholic religion, specifically the Opus dei. From some topic´s of the Javier Fesser´s film, Camino, like life, health and ethics appear in tension whit theoretical constructions in gender and biopolitic. The mass media and the cinema usually shows exacerbated stereotypes of class and gender in the social net. The analysis we pretend to offer, represent a critical view of the institutional that it shows as given, the rules we passive assume as society, the stereotype roles we accept and the relation of politics and the strongest representative institution in Iberoamerica: family and religion

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (1996) La comunidad que viene, España: Pre-textos.

Agamben, G. (2003) Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-Textos.

Agamben, G. (2004) Estado de excepción. Homo sacer II, Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Berrío, Ayder (2010) La exclusión-inclusiva de la nuda vida en el modelo biopolítico de Giorgio Agamben: algunas reflexiones acerca de los puntos de encuentro entre democracia y totalitarismo. Estudios Políticos, 36, 11-38.

Castro, E. (2006) Michel Foucault: Sujeto e historia. Tópicos. Santa Fe. 14, 171-183.

Fabbri, L. (2013) Apuntes sobre feminismos y construcción de poder popular. Argentina: Puño y letra.

Fausto-Sterling, A. (2000) Cuerpos sexuados: la política del género y la construcción de la sexualidad. España: Editorial Melusina.

Foucault, M. (1977) Historia de la sexualidad 1: La voluntad del saber. Argentina: Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (1986) Historia de la sexualidad 2: El uso de los placeres. México: Ed. Siglo XXI.

Gila, J. y Guil, A. (1999) La mujer actual en los medios: estereotipos cinematográficos. En Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, nº 12.

José maría Escrivá de Balaguer (2001). Camino. España: Ediciones Rialp.

Lerner, G. (1990) La creación del patriarcado. España: Editorial Crítica.

Millet, K. (1975) Política Sexual. México: Ed. Aguilar.

Paredes, D. F. (2007) El paradigma en la biopolítica de Giorgio Agamben. En Lopoldo Múnera (ed.). Normalidad y excepcionalidad en la política (Schmitt, Agamben, Žižek y Virno) (pp.109-124). Universidad Nacional de Colombia, Sede Bogotá: UNIJUS.

Pateman, C. (1995) El contrato sexual. Madrid: Ed. Anthropos.

Rubin, G. (1989) Reflexionando sobre el sexo: notas para una teoría radical de la sexualidad. En Vance, C. (comp.) Placer y peligro. Explorando la sexualidad femenina. España: Editorial Revolución.

Published

2018-03-01

How to Cite

Mateo, N., & Mendizabal, J. (2018). Touring institutions: analysis of the film Camino. Ética Y Cine Journal, 8(1), 25–33. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v8.n1.19842