The look and the ominous in 13 Reasons Why
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n3.43860Keywords:
Gaze, Object a, Contemporary seriality, CityAbstract
The paper approaches the series 13 Reasons Why with the aim of situating the dimension of the ominous in the story. To do so, it introduces a brief overview of the status of the gaze in Jacques Lacan’s work and, following Gerard Wajcman’s approach to contemporary seriality, analyzes the place of the city and the gaze object in the story.
References
Casetti, F., & di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Buenos Aires: Paidós.
Dall´Asta, M. (2012). Para una teoría de la serialidad. Kilometro 111, 71 - 90.
Goitia, C. (1977). Breve historia del urbanismo. Madrid: Alianza Editorial.
Gomez, S. (Productora ejecutiva). (2017-2020). 13 Reasons Why [serie de televisión]. Estados Unidos: Anonymous Content. Paramount Television.
Lacan, J. (1979). Of Structure as an inmixing of an otherness Prerequisite to any subject whatever. En R. &. Macksey, The Structuralist Controversy The Languages of Criticism. Baltimore: The Johns Hopkins University .
Lacan, J. (2007). La angustia. En J. Lacan, El seminario de Jacques Lacan. Paidós.
Lacan, J. (2009). De una cuestión preliminar a todo tratamiento posible de la psicosis. En J. Lacan, Escritos 2. México: Siglo XXI.
Miller, J.-A. (2011). La experiencia de lo real en la cura psicoanalítica. Buenos Aires: Paidós.
Miller, J.-A. (2018). La mirada lacaniana. La ciudad analítica, 9-23.
Riesman, D. (1968). La muchedumbre solitaria. Un estudio sobre la transformación del carácter norteamericano. Buenos Aires: Paidós.
Wajcman, G. (2010). Tres notas para introducir la forma “serie”. Revista del Departamento de estudios psicoanalíticos sobre la familia – Enlaces [ICF – CICBA], 150-152.
Wajcman, G. (2019). Las series, el mundo, la crisis, las mujeres. Buenos Aires: UNSAM. Edita. Twin Peaks serie.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ética y Cine Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.