Emerge. The traumatic image in Gus Van Sant
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v8.n2.22758Keywords:
Trauma, Overcoming the event, Image, Power, Function of cinemaAbstract
Gus Van Sant’s cinema is full of characters who have been confronted with a traumatic event. It is difficult to ignore the recurrence of trauma in the filmmaker’s work, from the very first films to the last. In this work, we examine some modalities of narrative treatment through the exemplary case of Paranoid park to highlight the fact that Gus van Sant is less interested, from the point of view of the character, the trauma itself or his painful consequences, only to a possible overtaking of the event through its elaboration. This will bring out what this motif reveals about the filmmaker’s work, his approach to the image and the power it exerts on the viewer, and thus its very conception of the function of cinema.References
Baecque, A. (2003). “Un éléphant très dessiné [Un elefante muy dibujado]”, París. Libération.
Orléan, M. (coord.) (2016), Gus Van Sant : icônes, París, Cinémathèque-Actes Sud, p. 148.
Žižek, S. (2010), Tout ce que vous avez toujours voulu savoir sur Lacan sans oser le demander à Hitchcock, “en sus ojos insolentes, veo mi pérdida escrita”, París, Capricci, p. 279 [trad. esp.: (1994), Todo lo que usted siempre quiso saber de Lacan y nunca se animó a preguntarle a Hitchcock, Buenos Aires, Manantial].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.