ATTITUDE OF MEDICAL STUDENTS TO BODY DONATION IN THE NATIONAL UNIVERSITY OF CORDOBA – ARGENTINA. Actitud de los estudiantes de Medicina en relación a la donación de cuerpos en la Universidad Nacional de Córdoba – Argentina

Autores/as

  • Susana Norma N. Biasutto Directora / Editora en Jefe Revista Argentina de Anatomía Clínica
  • Marcos A. Spinelli Cátedra de Anatomía Normal, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Diego M. Weigandt Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Maria V. Mora Cátedra de Anatomía Normal, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Atilio J. Bertocchi Valle Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Ramiro A. A. Vargas Cátedra de Anatomía Normal, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Isaias E. Molina Vargas Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Oscar P. David Cátedra de Anatomía A, Facultad de Odontología, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Daniel Urrutia Cátedra de Anatomía A, Facultad de Odontología, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.31051/1852.8023.v11.n2.24957

Palabras clave:

Body donation, body procurement, Anatomy teaching, Anatomy research, Donación de cuerpos, procuración de cuerpos, enseñanza de la Anatomía, investigación en Anatomía

Resumen

Corpses for teaching and research in Anatomy are fundamental, even having high developed technological resources. Although the National University of Cordoba is receiving bodies by donation, the quantity is very scarce and it barely allows the pre-graduate teaching activities, using prosected specimens for practical activities. It is essential to develop a donation program to increase body supply. The objective of the present study is to obtain data about the attitude of Medicine students in relation to body procurement and donation. We collected demographic data to provided a framework for analysis and specific data on organ and body donation. Samples from students of each and all years of the career were considered. For the 97% of the students cadavers were very important to study Anatomy. Most of the total students (94%) should be willing to donate their organs for transplantation, 84% were interested in getting more information on body donation, 42% should donate their own body and 75% could participate in procurement actions. Women were more willing to donate their organs than men, while men were more willing to donate their own bodies. Students who did not profess any religion had better attitude to donation. Medicine students from the National University of Cordoba have evidenced an important commitment to donation not only of organs but also of whole body because they recognize their importance, care future generations and have high values like altruism and solidarity.

 

La utilización de cuerpos humanos para docencia e investigación en el pre y posgrado resultan imprescindibles en Anatomía, aún disponiendo de tecnología de avanzada. Si bien la Universidad Nacional de Córdoba está recibiendo cuerpos por donación, la cantidad es muy escasa y apenas permite desarrollar las actividades docentes de pre-grado, usando preparados disecados para las actividades prácticas. Resulta imprescindible desarrollar un programa de donación para incrementar la provisión de cuerpos. El presente estudio pretende obtener datos que permitan conocer la actitud de los estudiantes de Medicina en relación a la procuración y donación de cuerpos. Se recabaron datos demográficos que brindaron un marco para el análisis y datos específicos sobre donación de órganos para trasplante y de cuerpos. Se consideraron muestras de alumnos correspondientes a todos los años de la carrera. Para el 97% los cuerpos son importantes para aprender Anatomía. El 94% donaría sus órganos para trasplante, al 84% le interesaría disponer de más información, el 42% donaría su propio cuerpo y el 75% participaría en un programa de procuración. Las mujeres tuvieron mayor disposición a la donación de órganos para trasplante, mientras que los varones hacia la donación de cuerpos (BD) para docencia e investigación. Quienes no profesan ninguna religión fueron más positivos hacia la BD. Los estudiantes de Medicina evidenciaron un importante compromiso con la donación tanto para trasplante como de cuerpos completos, porque reconocen la importancia de ambos, se preocupan por las generaciones futuras y cuentan con valores como el altruismo y la solidaridad.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Abbasi Asl J, Nikzad H, Taherian A, Atlasi MA, Naderian H, Mousavi G, Kashani M, Omidi A. 2017. Cultural acceptability and personal willingness of Iranian students toward cadaveric donation. Anat Sci Educ 10: 120-26.

Arraez-Aybar LA, Bueno-López JL, Moxham B. 2014. Anatomists’ views on human body dissection and donation: An international survey Annals of Anatomy 196: 376-86.

Azer SA, Eizenberg N. 2007. Do we need dissection in an integrated problem-based learning medical course? Perceptions of first- and second-year students. Surg Radiol Anat 29: 173-80

Biasutto SN, Cárdenas-Valenzuela J, Prat GD, Romero-Reverón R, Medina Ruíz BA, Tamayo S, Paredes Orué R, Toledo Neto JL, Altamirano J, Ballesteros Acuña LE, Martino de Vargas EC, Olivera E, Grgicevic GF, Amer MAR, David OP, Garategui L. 2018a. Situación de las universidades Argentinas y Latinoamericanas en relación al material cadavérico para la enseñanza de la Anatomía. Rev Arg de Anat Clin 10: 52-76.

Biasutto SN, Caussa LI, Criado del Río LE. 2006. Teaching Anatomy: Cadavers vs. Computers. Annals of Anatomy 188: 187-90.

Biasutto SN, Garay MB, Rives MV, Uanini F, Albrecht A, Ortiz LB, Gerbaldo MV. 2018b. La percepción de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección y su incidencia sobre la procuración de cuerpos. Rev Arg de Anat Clin 10: 44-51

Biasutto SN, Molina Vargas IE, Weigandt DM, Mora MV, Vargas RAA, Bertocchi Valle AJ, Uanini MF, David OP, Urrutia D, Spinelli MA, Olivera MNJ, Giménez M, Nefa Salera M, Decouvette A, Ferrero LJ. 2019. Reactions of first year medical students in the dissection room, with prosected corpses, and the incidence on own body donation. Rev Arg de Anat Clin 11: 18-29.

Cahill KC, Ettarh RR. 2008. Student attitudes to whole body donation are influenced by dissection. Anat Sci Ed 1: 212-16.

Ciliberti R, Gulino M, Gazzaniga V, Gallo F, Vellone VG, De Stefano F, Santi P, Baldelli I. 2018. A survey on the knowledge and attitudes of Italian medical students toward body donation: Ethical and scientific considerations. J. Clin. Med. 7: 168-76.

Dereje G. 2014. Reaction of medical students to experiences in dissection room. Ethiopian J Health Sci 20: 337-42.

Narvaez-Hernandez E, Murillo-Rabago EI. 2014. Herramientas de estudio utilizadas por los alumnos de ciencias de la salud en la materia de anatomía. Inv Ed Med 3: 204-08.

Perry GF, Ettarh RR. 2009. Age modulates attitudes to whole body donation among medical students. Anat Sci Educ 2: 167-72.

Sugand K, Abrahams P, Khurana A. 2010. The anatomy of anatomy: a review for its modernization. Anat Sci Educ 3: 83–93.

Descargas

Publicado

2019-08-25

Cómo citar

Biasutto, S. N. N., Spinelli, M. A., Weigandt, D. M., Mora, M. V., Bertocchi Valle, A. J., Vargas, R. A. A., Molina Vargas, I. E., David, O. P., & Urrutia, D. (2019). ATTITUDE OF MEDICAL STUDENTS TO BODY DONATION IN THE NATIONAL UNIVERSITY OF CORDOBA – ARGENTINA. Actitud de los estudiantes de Medicina en relación a la donación de cuerpos en la Universidad Nacional de Córdoba – Argentina. Revista Argentina De Anatomía Clínica, 11(2), 70–83. https://doi.org/10.31051/1852.8023.v11.n2.24957

Número

Sección

Contribuciones Originales