The expansive empowerment of culture at the National University of Cordoba as the fourth pillar of Higher Education

Authors

  • Marcelo A Mazzeo

Keywords:

National University of Córdoba; society; empowerment; cultural management.

Abstract

The National University of Córdoba, from its foundation to the present day, has produced a significant accumulation of cultural events that have taken place during more than 400 years of history, through a diverse spectrum of manifestations expressed in its academic spheres. The increase of new virtual communication tools, incorporated during the pandemic, has enabled culture to cross borders, significantly facilitating the encounter between the University and Society. Rethinked by means of new technological tools and physically from its various organizational structures, culture could be empowered by a political decision based on consensus, as the fourth pillar of Higher Education, together with academic, research and extension activities. In this way, future cultural initiatives and actions would be granted independence with their own entity, assuming in a substantive way the integrality of functions together with the traditional university missions

References

1. Molano L. Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, 2007, (7), 69-84. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67500705

2. Cruz Pérez MA, Ortiz Erazo MD, Yantalema Morocho F, Orozco Barreno PC. Relativismo cultural, etnocentrismo e interculturalidad en la educación y la sociedad en general. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 2019, 5(2). http://dx.doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.10

3. Yanzi Ferreira, RP. La Universidad Nacional de Córdoba. Tradición y modernidad. Los espacios del diálogo intercultural frente a la "laudato si". Revista de la Facultad de Derecho, 2017 8(2), 1-15. Disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/refade/article/view/24711

4. Orozco, AI. Análisis de la historia universitaria pre y post reforma del 18’ relacionado al modelo universitario actual a partir de la implementación del Convenio Colectivo de Trabajo. Entrevista a académicos destacados de la Universidad Nacional de San Luis. 2018. Disponible en http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/index.php?lvl=cmspage&pageid=9&id_notice=37764

5. Yúdice, G. Políticas culturales y ciudadanía. Educação & Realidade. 2019; 44 (4), 1-24. https://doi.org/10.1590/2175-623689221

6. Gutiérrez, M. "De beneficiarios de una política cultural a subjetividades políticas: uso político de derechos y experimentación política en la Cultura Comunitaria argentina". Methaodos Revista de Ciencias Sociales. 2020, 8 (1), 50-61. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v8i1.335

7. Ribas, J. Ignasi El discurso interactivo de difusión cultural: innovación y lectores electrónicosHipertext.net, 8. 2010. Disponible en http://arxiu-web.upf.edu/hipertextnet/numero-8/discurso_e-readers.html

8. Fuentes Firmani E. Operación rescate. La cultura argentina frente a la pandemia, 2020, disponible en https://rgcediciones.com.ar/politicas-culturales-y-covid-19-en-america-latina/

9. Salas Tonello, P.; Simonetti, P. y Papez, B. En casa. Consumos, prácticas culturales y emociones en la vida cotidiana durante la pandemia por covid-19 en Argentina. Revista Brasileira de Sociología da Emoção, 2021; 20(58): 53-65. Disponible en https://notablesdelaciencia.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/133870/CONICET_Digital_Nro.2af543ca-00b0-4023-8a7c-00624e51002d_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

10. Moguillansky M, Fischer M, Focás B. Prácticas culturales, información y política en la pandemia. Secretaría de Investigación. Instituto de Altos Estudios Sociales. Universidad Nacional de San Martín. 2020, Documento N°12, disponible en https://www.unsam.edu.ar/escuelas/idaes/docs/Doc12-InvestigacionMoguillansky.pdf

11. Moguillansky M. La cultura en pandemia: de las políticas culturales a las transformaciones del sector cultural en Ciudadanías. Revista de políticas sociales urbanas, 2021,N° 8, 1-19, disponible en http://revistas.untref.edu.ar/index.php/ciudadanias/article/view/1127/922.

12. Papalini V, Maina M & del Prato MP. El confinamiento de la cultura: La ciudad de Córdoba durante la pandemia del Covid-19. La Trama De La

Comunicación. 2023; 26(2), 095–111. https://doi.org/10.35305/lt.v26i2.809

13. Zabala M & De Carli MC. La "noche" construida por los visitantes del Museo de Antropología FFyH-UNC: Caso de estudio, la Noche de los Museos. Revista del Museo de Antropología. 2015; 8(1): 125-132. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n1

14. Melgar MF & Donolo D. Salir del aula...Aprender de otros contextos: Patrimonio natural, museos e Internet. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de la Ciencia. 2011; 8(3): 323-333. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2011.v8.i3.08

15. Cremades NA. Nuevas rutas para los museos universitarios. Revista De Salud Pública, 2014, 11(1), 70–75. https://doi.org/10.31052/1853.1180.v11.n1.7242

16. Da Silva Catela L. Museos para la comunidad. Potencialidades y dilemas para crear museos como espacios participativos y abiertos. Apuntes: Revista de Estudios sobre Patrimonio Cultural, 2023, 36. https://doi.org/10.11144/Javeriana.apu36.mcpd

Published

2023-12-05