Demographic characteristics of dental students in six Argentine universities

Authors

  • Mariana Bertolino Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología. Cátedra de Odontología Integral Niños. Buenos Aires, Argentina
  • Pablo Gigena Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Odontología

Keywords:

population dynamics, competency-based education, students

Abstract

Introduction: A new generation of students, the Millennials generation has emerged as a consequence of structural changes in the context of globalization of University Education and social and technological development. Objectives: Identify demographic characteristics of the undergraduate student population in six dental schools of Argentina included in this study. Estimate the time of development of the career and compare the enrollment of incoming students 2018 for ten years, in the faculties of Dentistry of the national public universities of Córdoba and Buenos Aires. Methods: cross-sectional observational study was conducted in dental students of six national public and private universities in Argentina, based on directed questions. They were analyzed by means of the statistical tests: ANOVA and Chi-Square. In all cases, the level of significance was 95% (p <0.05).Results: The highest age average corresponds to the students of the University of Buenos Aires (U.B.A), while the highest percentage of female students stands out in the National University of Cuyo (UNCuyo).The average duration of years of the career is greater at the National University of Córdoba (U.N.C.). The difference in student enrollment in 2018 is heterogeneous in the universities. There were no significant fluctuations between the UNC and UBA in ten years. Conclusion: The monitoring programs allow identifying the structural and functional dynamics of the student population and their learning needs over time to adapt the programs and curriculum to the demographic and epidemiological changes in the country; customs, culture and technological advances are permanent challenges to achieve competitiveness and improve teaching work.

References

Trow, Martin. Reflexiones sobre la transición de la élite a la misa al acceso universal: formas y fases de la educación superior en las sociedades modernas desde la Segunda Guerra Mundial. Educación Universitaria en Ciencias 3 (2009): 1. 2. Brennan, John. The social role of the contemporary university: Contradictions, boundaries and change. Ten yearson: Changing education in a changing world (2004): 22-26.

3. Suasnábar, Claudio, Rovelli, Laura Ines. Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la Educación Superior en la Argentina. Pro-Posições, (2016). 27(3), 81-104. 4. Conferencia Regional de Educación Superior (Cres). Declaración final de la Conferencia Regional de Educación Superior, Cartagena, Colombia. (2008).

5. Arias, S. (2017). Generación X o Generación “sándwich”. URL: http://www.psicologi camentehablando.com/lageneracion-x-o-generacion-sandwich/. Accedido: 17.10.2017. 6. López L, López B, Rivera I. Millennials,¿ irresponsables o incomprendidos? El caso de la unidad académica preparatoria Guasave diurna-uas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información. (2017). 5(10).

7. Llantada A. El horror de trabajar con un millennial…y con un Generación X. (2017). URL: https://www.altonivel.com.mx/horror-tra bajar-millennialgeneracion-x/. Accedido: 20.10.2018.

8. Rodríguez Burgos K; Martínez Cárdenas A; Rodríguez Serpa F. Estudio empírico sobre los valores democráticos de tolerancia y respeto en la generación milenaria. Justicia, 22, 31(2017), pp. 135-150.

9. Espinar, Sebastián Rodríguez. Los estudiantes universitarios de hoy: una visión multinivel. REDU. Revista de docencia universitaria 13.2 (2015): 91-124.

10. Burstein David. Fast Future. Australia: Beacon Press; 2013.

11. González, Melania, et al. La salud bucal en la República Argentina. Análisis del sector. Universitas Odontológica, 2019, vol. 38, no 80.

12. República de la Argentina, Ministerio de Educación, Departamento de Información Universitaria de la Secretaría de Políticas Universitarias (SPU). Anuario de Estadísticas Universitarias. Buenos Aires, Argentina: SPU; 2012 Disponible en: http://informacionpresupuestaria.siu.edu.ar/DocumentosSPU/diu/anuario_2012.pdf

13. Federación Colegio Odontólogos de la República Argentina (FACO), Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC), Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2001y Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010. Odontólogos a nivel país y porcentajes respecto a otras profesiones sanitarias. 1ª edición, Buenos Aires, Argentina: FACO, INDEC; 2013.

14. Sanz Alonso M, Antoniazzi J. Libro del Proyecto Latinoamericano de Convergencia en Educación Odontológica PLACEO. San Pablo: Editorial Artes Medicas Ltda; 2010.

15. DATOSMACROS https://datosmacro.expansion.com/demografía/población/argentina (2017) Accedido 2/5/19 16. Mercedes Collazo, Seoane Mariana, Hernández Ofelia. Perfil sociodemográfico y desempeños de los estudiantes de la carrera de Odontología (UdelaR). Odontoestomatología13.18 (2011): 46-55.

17. ONU. Agenda 2030 sobre el Desarrollo Sostenible. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/ último acceso: 2/5/19

Published

2019-12-20