Narrative subjection and familiar emotions

About El silencio es un cuerpo que cae by Agustina Comedi

Authors

  • Eduardo Mattio Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30774

Keywords:

emotions, family, homosexuality, emotional grammar, dissidence

Abstract

The interest in examining a documentary such as El silencio es un cuerpo que cae by Agustina Comedi (2017) is not limited to the analysis of the author's biographical record of her father's sexual past. It also allows for the mapping of past and present forms of homosexuality that may be unrecognizable in a present GLBT marked by greater public visibility and acceptability. In this sense, Comedi's work is not only an “archive of feelings” (Cvetkovich, 2018) in which the emotional responses - personal and collective - that from the absence of familiar and public recognition built a gay culture at the end of the last century are exhibited. It is also an “affective map” (Flatley, 2008) that provides an experience of self-estrangement that defamiliarizes us from our own affective attachments and allows us to reorient the emotional grammar to which we are subject. In this archive of images that tells of a conjectural and fragmentary past —the secret homosexual drift of his father—, not only is a “heterobiography” composed (Boero, 2017). It also reveals in an opaque way the sentimental drift of a dissident body —his father's, that of many other fags of that time— in the midst of the problematic fabric that makes up the family emotions.

__

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/olchp9x7v

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduardo Mattio, Universidad Nacional de Córdoba

    Eduardo Mattio

    Marica feminista. Doctor y Licenciado en Filosofía, UNC. Docente en la Escuela de Filosofía, FFyH, UNC. Investigador en el área FemGeS, Centro de investigaciones María Saleme de Burnichón, FFyH, UNC. Dirige el proyecto de investigación “Emociones, temporalidades, imágenes: hacia una crítica de la sensibilidad neoliberal” (2018-2021). En el entrecruce de la filosofía práctica y los estudios de género, su trabajo reciente examina desde el giro afectivo las gramáticas emocionales sexo-disidentes.

References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Ciudad de México: PUEG-UNAM.

Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra.

Boero, M.S. (2017). Trazos impersonales. Jorge Barón Biza y Carlos Correas. Una mirada heterobiográfica. Villa María: Eduvim.

Butler, J. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

Butler, J. (2009). Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Canseco, B. (2017). Eroticidades precarias. La ontología corporal de Judith Butler. Córdoba: Asentamiento Fernseh/Sexualidades doctas.

Cvetkovich, A. (2018). Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Barcelona: Bellaterra.

Flatley, J. (2008). Affective Mapping. Melancholia and the Politics of Modernity. Cambridge-London: Harvard University Press.

Giorgi, G. (2018). El archivo de las imágenes, el desorden de las familias. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, 14-15, pp. 313-318.

Halberstam, J. (2018). El arte queer del fracaso. Madrid-Barcelona: Egales.

Koza, R. (2018, noviembre, 17). La ley del deseo. Revista Ñ. Recuperado de http://www.conlosojosabiertos.com/silencio-cuerpo-cae/

Love, H. (2015). Fracaso camp. En Macón, C. y Solana, M. (eds.) Pretérito indefinido. Afectos y emociones en las aproximaciones al pasado (pp. 187-203). Buenos Aires: Título.

Sedgwick, E.K. (2018). Tocar la fibra. Afecto, pedagogía, performatividad. Madrid: Alpuerto.

Carri, A. (directora). (2018). Las hijas del fuego [largometraje]. Argentina: Gentil.

Castro, E. (director). (2016). La noche [largometraje]. Argentina: Bomba Cine-Pampero Cine.

Comedi, A. (directora). (2017). El silencio es un cuerpo que cae [documental]. Argentina: El Calefón.

Rodríguez Redondo, M. (director). (2018) Marilyn [largometraje]. Argentina-Chile: Maravilla Cine-Don Quijote Films.

Published

2020-11-01

How to Cite

Narrative subjection and familiar emotions: About El silencio es un cuerpo que cae by Agustina Comedi. (2020). Toma Uno, 8. https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30774

Similar Articles

31-40 of 133

You may also start an advanced similarity search for this article.