Accompanying Programme to Secondary Education

Trial of an inclusive education

Authors

  • Paula Veronica Rodriguez Escuela de Ciencias de la Educación, FFyH. UNC
  • Maria Eugenia Gilabert Escuela de Ciencias de la Educación, FFyH. UNC
  • Maria Florencia Bechio Escuela de Ciencias de la Educación, FFyH. UNC

Keywords:

políticas de inclusión educativa; escuela secundaria; repitencia; oficio de estudiante, dispositivo escolar.

Abstract

In the debate about creating devices (dispositifs) to provide answers to the problems related to the ending of high school studies, we consider the analysis of “Accompanying Programme to Secondary Education” (PACES for its acronym in Spanish), developed in Cordoba between 2015 and 2019. We consider that PACES constitutes a unique study case. It is unique because it lasted a short period of time; and because of its articulated development to another device, still in force, “Programme of Inclusion and Completion of Secondary Education for youngsters between the ages of 14 and 17” (PIT 14-17 for its acronym in Spanish) that aims to aid students whose secondary education continuity is at risk. PACES put to work a syllabus and pedagogical organization to tackle the accreditation of subjects and courses in regular secondary school by means of a “different repetition experience”. This was created to avoid school dropout with the purpose of entering PIT 14-17.

This investigation was carried out from a socio-anthropological point of view and from an interpretative approach. This exposition focuses on three main topics: a) origins, functioning and organization of PACES as an inclusive education policy; b) programme design: organizational, pedagogical, didactic and course contents aspects; c) school practices, classroom dynamics and feelings of the people involved in the programme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Falconi. O. - F. Pirone (2022) Dispositivos educativos y didáctico-pedagógicos. Estudio de unas configuraciones contemporáneas de la forma escolar en Argentina y en Francia. ECOS-SUD, Mincyt, Francia-Argentina (2013-2016). En prensa

Falconi, O. (2019) Usos didácticos de la lectura y la escritura entre profesores de escuela secundaria. Las “técnicas de estudio” como objeto de enseñanza, medios para enseñar y formas de presentación del contenido. Educación, Formación e Investigación, 5(8),22-52

Fullan, M. (2002) El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado. Ontario Institute for Studies in Education de la Universidad de Toronto.

Pirone, F. (2018). La ‘deuxième chance’: comparer des dispositifs diplômants de ‘ré-inclusion scolaire’, en France et en Argentine, Formation Emploi, (143).

Rockwell, E. (2009) La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Terigi, F. (2007). FUNDACIÓN SANTILLANA III Foro Latinoamericano de Educación Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. 28, 29 y 30 de mayo de 2007

Tiramonti, G. (2011). “Escuela media: la identidad forzada", en Tiramonti (Dir.) Variaciones sobre la forma escolar: límites y posibilidades de la escuela media. Buenos Aires: Homo Sapiens.

Vanella, L., M. Maldonado y otros (2013) Programa de Inclusión y Terminalidad de Educación secundaria Para jóvenes de 14-17 años (PIT), Córdoba, (Argentina). UNICEF. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba.

Published

2022-08-05

How to Cite

Rodriguez, P. V., Gilabert, M. E., & Bechio, M. F. (2022). Accompanying Programme to Secondary Education: Trial of an inclusive education . Síntesis, (12), 64–76. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/37254