Analysis of the relativistic dynamics approach in high school and university textbooks
Keywords:
Relativistic dynamics, Textbooks, Teaching and Learning of Special RelativityAbstract
This research analyses the main arguments for revising the classical concepts of momentum, mass and energy, in the teaching of relativistic dynamics in (N=18) high school and basic university textbooks through inductive categorization. It analyses how the educational level to which the texts are directed influences the arguments for the revision of classical dynamics and its strategies, in addition to characterizing the use of experiments, images, and the relevance of studying the relativistic dynamics exposed by the different texts.
There is evidence of a preference for university books to review in the first instance the concept of momentum for the subsequent analysis of dynamic magnitudes, while in high school books the concepts of momentum, mass and energy are reviewed equally for the
introduction of relativistic dynamics. Finally, some considerations and discussions are made about the consequences that this study entails for the teaching of relativistic dynamics
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Richard González, María Rita Otero, Marcelo Arlego
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).