Factorial Invariance of the Reactive/Proactive Aggression Questionnaire in Institutionalized and Non-institutionalized Lima Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.35670/1667-4545.v21.n3.36297Keywords:
validity, reliability, proactive aggression, reactive aggression, violenceAbstract
Aggression is an important problem of adolescents, the understanding of this phenomenon is crucial. The purpose of this study is to analyze the structural validity and invariance of the Reactive/Proactive Aggression Questionnaire (RPQ) in institutionalized and non-institutionalized adolescents from Lima. 344 male adolescents were selected, among 15 and 17 years old (Mage = 16.055, SDage = .674), 51.16% were institutionalized in a youth center for diagnosis and social rehabilitation due to conflicts with criminal law. The results show that the two-dimensional model of the RPQ presents relatively acceptable fit indices (SB-χ2 = 461.463(229), CFI = .914, RMSEA = .054 [.047-.062]). Additionally, the configurational, metric, scalar and strict invariance was established in both groups. Adequate omega coefficients are reported for reactive aggression (ω = .797) and proactive aggression (ω = .837). It is concluded that the RPQ is a two-dimensional, parsimonious, and interpretable measure that determines reactive and proactive aggression in the aforementioned adolescents.
Downloads
References
Abanto-Chomba, A. L. (2018). Evidencias de Validez del cuestionario de Agresión Reactiva y Proactiva (RPQ) en adolescentes de Huaraz (Tesis de pregrado). Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe
Allen, J. J., & Anderson, C. A. (2017). Aggression and violence: Definitions and distinctions. En P. Sturmey (Ed.), The Wiley Handbook of Violence and Aggression (pp. 1-14). doi: 10.1002/9781119057574.whbva001
Andolfi, M., & Mascellani, A. (2012). Historias de la adolescencia. Barcelona: Gedisa.
American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington D.C.: American Educational Research Association.
Andreu, J. M., Ramirez, J. M., & Raine, A. (2006). Un modelo dicotómico de la agresión: Valoración mediante dos auto-informes (CAMA y RPQ). Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 6, 25-42. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=5657
Andreu-Rodríguez, J. M., Peña-Fernández, M. E., & Ramírez, J. M. (2009). Cuestionario de agresión reactiva y proactiva: Un instrumento de medida de la agresión en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14(1), 37-49. doi: 10.5944/rppc.vol.14.num.1.2009.4065
Ato, M., López-García, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Revista Anales de Psicología, 29(3), 1038-1051. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511
Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. doi: 10.1037/0033-2909.88.3.588
Bernardes de Moraes, T. (2013). ¿Por qué los hombres presentan un comportamiento más agresivo que las mujeres? Por una antropología evolutiva del comportamiento agresivo. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 37(1), 93-111. doi: 10.5209/rev_NOMA.2013.v37.n1.42561
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Byrne, B. M. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20(4), 872-882. Recuperado de http://www.psicothema.com
Cenkseven-Önder, F., Avcı, R., & Çolakkadıoğlu, O. (2016). Validity and reliability of the Reactive Proactive Aggression Questionnaire in Turkish adolescents. Educational Research and Reviews, 11(20), 1931-1943. doi: 10.5897/ERR2016.2937
Cerezo-Ramírez, F., & Méndez-Mateo, I. (2009). Adolescentes, agresividad y conductas de riesgo de salud: Análisis de variables relacionadas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 217-225. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832320023.pdf
Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling, 14(3), 464-504. doi: 10.1080/10705510701301834
De la Cruz-Gil, R. (2008). Violencia Intrafamiliar. Enfoque Sistémico. Ciudad de México: Trillas.
Dodge, K. A. (1991). The structure and function of reactive and proactive aggression. En D. J. Pepler & K. H. Rubin (Eds.), The development and treatment of childhood aggression (pp. 201-218). Hillsdale, NJ: Earlbaum.
Domínguez-Lara, S. A. (2014). ¿Matrices policóricas/tetracóricas o matrices Pearson? Un estudio metodológico. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 6(1), 39-48. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/index
Elosua, P. (2005). Evaluación progresiva de la invarianza factorial entre las versiones original y adaptada de una escala de autoconcepto. Psicothema, 17(2), 356-362. Recuperado de http://www.psicothema.com
Florián-Guarniz, D. V. (2018). Evidencias de validez del Cuestionario de Agresión Reactiva y Proactiva en adolescentes del distrito de Contumazá, 2018 (Tesis de grado). Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi: 10.1177/002224378101800104
Garaigordobil, M., Durá, A., & Pérez, J. I. (2005). Síntomas psicopatológicos, problemas de conducta y autoconcepto-autoestima: Un estudio con adolescentes de 14 y 17 años. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 1, 53-63. Recuperado de http://institucionales.us.es/apcs/php/index.php?option=com_content&-view=article&id=66&Itemid=11
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (2a ed.). Madrid: Prentice Hall.
Herrero, J. (2010). El análisis factorial confirmatorio en el estudio de la estructura y estabilidad de los instrumentos de evaluación: Un ejemplo con el Cuestionario de Autoestima CA-14. Psychosocial Intervention, 19(3), 289-300. Recuperado de https://journals.copmadrid.org/pi
Horcajo-Gil, P. J., Dujo-López, V., Andreu-Rodríguez, J. M., & Marín-Rullán, M. (2019). Valoración y gestión del riesgo de reincidencia delictiva en menores infractores: Una revisión de instrumentos. Anuario de Psicología Jurídica, 29(1), 41-53. doi: 10.5093/apj2018a15
Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1986). Lisrel VI: Analysis of Linear Structural Relationships by Maximum Likelihood and Least Square Methods. Mooresville: Scientific Software.
Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4a ed.). New York: Guilford Press.
Lee, S. T. H. (2018). Testing for measurement invariance: Does your measure mean the same thing for different participants? Observer, 31(8), 32-33. Recuperado de https://www.psychologicalscience.org/issue/septoct21
Li, C. H. (2014). The performance of MLR, USLMV, and WLSMV estimation in structural regression models with ordinal variables (Tesis de doctorado). Recuperado de https://msu.edu
Linares, J. L. (2015). Prácticas alienadoras parentales. El “síndrome de alienación parental” reformulado. Barcelona: Gedisa.
Lobbestael, J., Cima, M., & Lemmens, A. (2015). The relationship between personality disorder traits and reactive versus proactive motivation for aggression. Psychiatry Research, 229(1-2), 155-160. doi: 10.1016/j.psychres.2015.07.052
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. doi: 10.6018/analesps.30.3.199361
Medrano, L., & Perez, E. (2019). Manual de psicometría y evaluación psicológica. Córdoba: Brujas.
Ministerio de Educación. (2019). Sistema Especializado en Reporte de Casos de Violencia Escolar. Perú. Recuperado de http://www.siseve.pe/Web
Nunnally, J. (2013). Teoría psicométrica. Ciudad de México: Trillas.
Observatorio Nacional de Política Criminal. (2017). Adolescentes infractores en el Perú. Recuperado de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1708343/BOLETIN%2006%20-%202017%20Adolescentes%20Infractores.pdf
Pechorro, P., Ray, J. V., Raine, A., Marocco, J., & Gonçalves, R. A. (2015). The Reactive-Proactive Aggression Questionnaire: Validation among a portuguese sample of incarcerated juvenile delinquents. Journal of Interpersonal Violence, 32(13), 1995-2017. doi: 10.1177/0886260515590784
Penado, M., Andreu, J., & Peña, E. (2014). Agresividad reactiva, proactiva y mixta: Análisis de los factores de riesgo individual. Anuario de Psicología Jurídica, 24(1), 37-42. doi: 10.1016/j.apj.2014.07.012
Pérez, E., & Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58-66. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc
Putnick, D. L., & Bornstein, M. H. (2016). Measurement invariance conventions and reporting: The state of the art and future directions for psychological research. Developmental Review, 41, 71-90. doi: 10.1016/j.dr.2016.06.004
Raine, A., Dogde, K., Loeber, R., Gatzke-Kopp, L., Lynam, D., Reynolds, C., … & Liu, J. (2006). The Reactive-Proactive Aggression Questionnaire: Differential correlates of reactive and proactive aggression in adolescent boys. Aggressive Behavior, 32(2), 159-171. doi: 10.1002/ab.20115
Ramírez, J. M., & Andreu, J. M. (2006). Aggression, and some related psychological constructs (anger, hostility, and impulsivity). Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 30(3), 276-291. doi: 10.1016/j.neubiorev.2005.04.015
Rojas-Zegarra, M. E., Arias-Gallegos, W. L., Rivera, R., Geldres-García, J. A., Starke-Moscoso, M. A., & Apaza-Bejarano, E. N. (2020). Propiedades psicométricas de los cuestionarios Reactive/Proactive Questionnaire (RPQ) y How I Think Questionaire (HIT) en estudiantes peruanos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1), 59-68. doi: 10.5944/rppc.24426
Romaní, F., Gutiérrez, C., & Lama, M. (2011). Auto-reporte de agresividad escolar y factores asociados en escolares peruanos de educación secundaria. Revista Peruana de Epidemiología, 15(2). Recuperado de https://sisbib.unmsm.edu.pe/BVrevistas/epidemiologia/epidemiologia.htm
Roncero, D., Andreu, J. M., & Peña, M. E. (2016). Procesos cognitivos distorsionados en la conducta agresiva y antisocial en adolescentes. Anuario de Psicología Jurídica, 26(1), 88-101. doi: 10.1016/j.apj.2016.04.002
Rosseel, Y., Jorgensen, T. D., Rockwood, N., Oberski, D., Byrnes, J., Vanbrabant, L., … & Du, H. (2021). Lavaan: Latent Variable Analysis (version 0.6-9) [R package]. Recuperado de https://cran.r- project.org/web/packages/lavaan/index.html
RStudio Team. (2015). RStudio: Integrated Development for R (1.4.1717) [Software de cómputo]. Recuperado de http://www.rstudio.com
Ruiz, M. A., Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles Del Psicólogo, 31(1), 34-45. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es
Torregrosa, M. S., Inglés, C., & García-Fernández, J. M. (2011). El comportamiento agresivo como predictor del autoconcepto: Estudio con una muestra de estudiantes españoles de educación secundaria obligatoria. Psychosocial Intervention, 20(2), 201-212. doi: 10.5093/in2011v20n2a8
Torregrosa, M. S., Inglés, C., García-Fernández, J. M., Ruiz-Esteban, C., López-García, K. S., & Zhou, X. (2010). Diferencias en conducta agresiva entre adolescentes españoles, chinos y mexicanos. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 167-176. doi: 10.30552/ejep.v3i2.41
Torregrosa, M. S., Inglés, C. J., García-Fernández, J. M., Valle, A., & Núñez, J. C. (2012). Relaciones entre conducta agresiva y metas académicas: Estudio con una muestra de estudiantes españoles de educación secundaria obligatoria. Universitas Psychologica, 11(4), 1303-1315. doi: 10.11144/Javeriana.upsy11-4.rcam
Vega-Cauich, J. I., & Zumárraga-García, F. M. (2019). Variables asociadas al inicio y consumo actual de sustancias en adolescentes en conflicto con la ley. Anuario de Psicología Jurídica, 29(1), 21-29. doi: 10.5093/apj2018a13
Ventura-León, J. (2018a). Intervalos de confianza para el coeficiente omega. Propuesta para el cálculo. Adicciones, 30(1), 77-78. Recuperado de https://www.adicciones.es/index.php/adicciones
Ventura-León, J. (2018b). Otras formas de entender la d de Cohen. Revista Evaluar, 18(3). doi: 10.35670/1667-4545.v18.n3.22305
Verdam, M. G., Oort, F. J., & Sprangers, M. A. G. (2016). Using structural equation modeling to detect response shifts and true change in discrete variables: An application to the items of the SF-36. Quality of Life Research, 25(6), 1361-1383. doi: 10.1007/s11136-015-1195-0
Williams, B., Onsman, A., & Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8(3), 1-13. doi: 10.33151/ajp.8.3.93
Wu, H., & Estabrook, R. (2016). Identification of confirmatory factor analysis models of different levels of invariance for ordered categorical outcomes. Psychometrika, 81(4), 1014-1045. doi: 10.1007/s11336-016-9506-0
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rubén Gabriel Castañeda-Bernal, Jossué David Correa-Rojas, Eli Leonardo Malvaceda-Espinoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Evaluar aplica la Licencia Internacional de Atribuciones Comunes Creativas (Creative Commons Attribution License, CCAL). Bajo esta licencia, los autores retienen la propiedad de copyright de los artículos pero permiten que, sin que medie permiso de autor o editor, cualquier persona descargue y distribuya los artículos publicados en Evaluar. La única condición es que siempre y en todos los casos se cite a los autores y a la fuente original de publicación (i.e. Evaluar). El envío de artículos a Evaluar y la lectura de los mismos es totalmente gratuito.