Dimensional Structure of the Clinical Outcomes in Routine Evaluation - Outcome Measure (CORE-OM) in Mexican University Students

Authors

  • Janett Esmeralda Sosa-Torralba Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México. Author
  • Martha Patricia Romero-Mendoza Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muniz”. Author
  • María Elena Medina-Mora-Icaza Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muniz”. Author
  • Enrique Méndez-Ríos Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muniz”. Author
  • Bertha Blum-Grynberg Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México. Author

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n1.28485

Keywords:

CORE-OM, psychological distress, university, CFA, DIF

Abstract

This work verifies the dimensional structure of the Clinical Outcomes in Routine Evaluation - Outcome Measure (CORE-OM; Evans et al., 2000) through a quantitative-cross-sectional study in a sample of 466 university students who were selected by convenience sampling. 181 ages 18 to 30 who had requested psychological attention; and 285 ages 17 to 29 who were not seeking care. Through exploratory and confirmatory factor analyses,three dimensions for the instrument were identified, which presented adequate levels of internal consistency. This substantially replicates the previous results of the original version. Statistically significant differences were found in relation to sex, as well as of the consulting and non-consulting population. Differential item functioning (DIF) was carried out to explore these differences, and five items were found in the first category and three in the second. The internal structure of CORE-OM explores a wide range of symptoms of psychological distress and it is useful for evaluation in young university students.

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Author Biographies

  • Janett Esmeralda Sosa-Torralba, Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México.

     Dra. En Psicología. Profesora de Asignatura. Departamento: Psicología Clínica y de la Salud, Facultad de Psicología, UNAM.

  • Martha Patricia Romero-Mendoza, Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muniz”.

    Dra. En Antropología. Investigadora en Ciencias Médicas. Departamento: Dirección de Investigaciones Epidemiológicas y Sociales, Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muñiz”.

  • María Elena Medina-Mora-Icaza, Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muniz”.

    Doctora en Psicología. Directora Emérita del Instituto Nacional de Psiquiatría.

  • Enrique Méndez-Ríos, Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muniz”.

    Maestro en Ciencias. Departamento: Dirección de Investigaciones Epidemiológicas y Sociales, Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muñiz”.

  • Bertha Blum-Grynberg, Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México.

    Doctora en Psicología. Coordinadora del Programa ESPORA Psicológica, Facultad de Psicología, UNAM.

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2020-05-05 — Updated on 2020-07-04

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Investigaciones originales

How to Cite

Dimensional Structure of the Clinical Outcomes in Routine Evaluation - Outcome Measure (CORE-OM) in Mexican University Students. (2020). Revista Evaluar, 20(1), 49-66. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n1.28485 (Original work published 2020)