Gender stereotypes and prejudices among university students

Authors

  • Ivana Troncoso Universidad Austral
  • Marcela Muratori Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad de la Defensa Nacional (UNDEF)

Keywords:

Sexism, Gender Stereotypes, Undergraduates

Abstract

The process of women's integration into the university system was an achievement for women's rights, but even so, prejudices still exist regarding their role within this system or associated stereotypes about the careers they should study. For this reason, the present research aims to analyse the beliefs and attitudes about the role of women in the university system in public and private institutions in the city of Buenos Aires and the suburbs of Buenos Aires. For this purpose, an empirical study was carried out with 142 students from public and private, secular and religious universities, and from psychology and engineering courses. The results show that participants exhibit rigid gender stereotypes and moderate levels of sexism. At the same time, significant differences in attitudes towards women were identified according to the characteristics of the institution and the degree programme studied by the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bem, Sandra Ruth Lipsitz (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of consulting and clinical psychology, 42(2), 155.

Bem, Sandra Ruth Lipsitz (1984). Androgyny and gender schema theory: a conceptual and empirical integration. Nebraska Symposium on Motivation. Nebraska Symposium on Motivation, 32, 179-226.

Brito Rodríguez, Sonia, Basualto Porra, Lorena, & Posada Lecompte, Margarita (2020). Percepción de prácticas de discriminación, exclusión y violencia de género en estudiantes universitarias. Revista interdisciplinaria de estudios de género de El Colegio de México, 6.

Castro Solano, Alejandro, & Nader, Martín. (2006). La evaluación de los valores humanos con el Portrait Values Questionnaire de Schwartz. Interdisciplinaria, 23(2), 155-174. Recuperado en 06 de septiembre de 2022, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272006000200002&lng=es&tlng=es

Díaz-Gómez, Eduardo Raúl (2020). Liderazgo transformacional y equidad de género: el caso de estudiantes de posgrado. Revista Universidad y Empresa, 22(39), 69-89.

Espinoza, Ana María & Albornoz, Natalia (2023). Sexismo en educación superior: ¿cómo se reproduce la inequidad de género en el contexto universitario? Psykhé, 32(1), 1-37.

Fernández Herrera, Sandra, Alvarado Payihuanca, Massiel, & Arias Gallegos, Walter L. (2020). Sexismo ambivalente y violencia en relaciones de enamoramiento en universitarios de Arequipa. Revista De Psicología, 9(1), 47–73. Recuperado a partir de https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/299

Glick, Peter, & Fiske, Susan T. (2001). Ambivalent sexism. En Advances in experimental social psychology (pp. 115-188). Academic Press.

Glick, Peter, & Fiske, Susan T. (1997). Hostile and benevolent sexism: Measuring ambivalent sexist attitudes toward women. Psychology of women quarterly, 21(1), 119-135.

Herrera, Sandra Fernández, Payihuanca, Massiel Alvarado, Gallegos, Walter L. Arias (2019). Sexismo ambivalente y violencia en relaciones de enamoramiento en universitarios de Arequipa. Revista de Psicología, 9(1), 47-73.

Husain-Talero, Soraya, & Angulo, Luis Guillermo Muñoz (2019). Caracterización del liderazgo femenino en ámbitos militares. Reflexiones a partir de las experiencias de las alféreces en su fase de mando. cadernos pagu.

Jiménez Bandala, Carlos Alberto, Patlán, Juana, & Llanos Gómez, José Carlos (2019). Análisis de los valores deseables, deseados y practicados entre jóvenes universitarios desde el Modelo de Schwartz. Nova scientia, 11(23), 00018. Epub 10 de marzo de 2020.https://doi.org/10.21640/ns.v11i23.1917

León-Ramírez, Beatriz, Sanvicén-Torné, Paquita & Molina-Luque, Fidel (2018). Gender Stereotypes within the University. Does sexism determine the choice of degree amongst university students? Revista Española de Sociología, 27 (3), 433-449. Doi: 10.22325/fes/res.2018.20

Madolell Orellana, Rocío, Gallardo Vigil, Miguel Ángel, & Alemany Arrebola, Inmaculada (2020). Los estereotipos de género y las actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural. Revista de la Universidad de Granada, 24(1), 284-303. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8148

Ministerio de Educación Argentina (2019-2020). Mujeres en el Sistema Universitario Argentino. Secretaría de Políticas Universitarias.

Morales, J. Francisco, Gaviria, Elena, Moya, Miguel & Cuadrado, Isabel (2007). Psicología social: tercera edición. Madrid, España: McGraw Hill.

Morón, Nazareth Gallego (2018). Discriminación de género en el sistema universitario argentino. Revista Estudos Feministas, 26(2)- DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n251339

Muratori, Marcela, Delfino, Gisela Isabel, & Botero Rojas, María Camila. (2018). Género, liderazgo y prejuicios: Estudios con cadetes del Colegio Militar de la Nación. Universidad de la Defensa Nacional; Defensa Nacional; 1; 1; 7-2018; 241-261-

Muratori, Marcela, & Casadei, Camila García (2022). Sexismo y estereotipos de género en estudiantes universitarios de una institución militar. Perspectivas: Revista Científica de la Universidad de Belgrano, 5(1), 103-129.

Niremberg, Olga (2006) Participación de adolescentes en proyectos sociales. Aportes Conceptuales y pautas para su evaluación. Tramas sociales. Paidós: Buenos Aires.

Tallavas, María Isabel Ocampo, & Aragón, Magaly Hernández (2022). Estudiantes universitarios y trayecto formativo: Una mirada desde el perfil valoral construido. Educere: Revista Venezolana de Educación, (83), 141-158.

Published

2023-11-15

How to Cite

Troncoso, I., & Muratori, M. (2023). Gender stereotypes and prejudices among university students. Polémicas Feministas, 7, 1–16. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/polemicasfeminista/article/view/41884