Voice and performance at the Day of the Dead Festival

Authors

  • María Virginia Romero Messein Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Voice, Performance, Device, Setting, Centrality

Abstract

This paper aims to give an account of the process of construction of an artistic performance carried out at the Feast of the day of the dead in 2017, as a result of the thesis of specialization in Performance Studies. The main goal of the research was to put the voice in a central place in the performance and then, we wondered what devices should be put into play to achieve that goal. We developed a methodology taking a work by Samuel Beckett, Rockaby, in which the voice has a special treatment, from which we made a performatic rewrite. Then, we perform a tentative design of action by configuring the elements in such a way that the voice has a privileged place. Finally, in line with the theoretical guidelines from which we start, we come to the conclusion that performance does not necessarily have fixed limits and is always susceptible to be modified according to its context of action, from which new meanings can emerge. Finally, we raise new questions about the use of voice in performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beckett, S. (1986). Catastrophe et autres dramaticules. Cette fois, Solo, Berceuse, Impromptu d´Ohio. Paris: Les Éditions de Minuit.

Cortez (2018). Performance en la celebración del Día de los Muertos, Universidad Nacional de Córdoba, 2017 [video]. Recuperado de https://youtu.be/fjl9ioFtlSI

Davini, S. (2007). Cartografías de la voz en el teatro contemporáneo. El caso de Buenos Aires a fines del siglo XX. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Deleuze, G. (1990). ¿Qué es un dispositivo? En G. Deleuze et al. Michel Foucault, filósofo (pp. 155- 163). Barcelona: Gedisa.

Prieto, A. (2005). Los estudios del performance: una propuesta de simulacro crítico. Performancelogía [blog]. http://performancelogia.blogspot.com/2007/07/los-estudios-del-performance-una.html.

Schechner, R. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Taylor, D. (2011). Introducción. Performance, teoría y práctica. En D. Taylor y M. Fuentes (Comps.), Estudios avanzados de performance (pp. 7-30). México: Fondo de Cultura Económica.

Vilca, M. (2009). Piedras que hablan, gente que escucha: la experiencia del espacio andino como un “otro” que interpela. Una reflexión filosófica. En Guerci de S. B. (Comp.), Filosofía, cultura y sociedad en el NOA. Jujuy: Edit. UNJU.

Vilca, M. (2015). Cruzando el río de estrellas. Mediaciones no humanas en la celebración a los muertos en al altiplano de Jujuy, Argentina. En A. Juri (Comp.), Historia, religión y antropología desde nuestra América Latina (pp. 72-84). Buenos Aires: Vicinguerra.

Viveiros de Castro, E. (2014). La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Entrevistas. Buenos Aires: Tinta limón ediciones.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artículos