Teach law at the University: Some advances of a research on teaching practices in the UNC law school

Authors

  • María Ruiz Juri FD - UNC

Keywords:

Teaching, Teaching of Law, Teaching practices, Virtual environments, Synchronous Virtual Classes

Abstract

This article intends to share some advances of a research that aims to characterize and understand the teaching of Law at the University and hopes to be a kick to reflect on these practices. Since the field work began to be carried out in 2020, some decisions that teachers made to face teaching in the context of the COVID 19 Pandemic are taken into account, understanding that these decisions that are made in didactic terms are an expression of pedagogical and epistemological conceptions about the teaching of Law. We start from the premise that the process of virtualization of teaching that the Faculty of Law (FD) of the National University of Córdoba (UNC) experienced, and continues to experience until the time of writing this article, can be analyzed as a crisis and as an opportunity to reflect on teaching practices in virtual environments and synchronous virtual classes. In this article we are interested in characterizing the teaching practices of some teachers of the Law School, referring especially to what happened during the process of virtualization of teaching that took place between 2020 and 2021, understanding teaching practices as social practices complex, historically determined and with largely unpredictable outcomes.

Author Biography

  • María Ruiz Juri, FD - UNC

    Mgter. en Procesos Educativos Mediados por Tecnologías (UNC) Prosecretaria Académica de la Facultad de Derecho (UNC) Profesora Titular de Didáctica de la Enseñanza de las Ciencias Jurídicas, Facultad de Derecho (UNC).

References

ACHILI, E. (1986). La práctica docente: una interpretación desde los saberes del maestro. . Cuadernos de Formación Docente, Universidad Nacional de Rosario.

ANIJOVICH, R. (2014). Gestionar una escuela con aulas heterogéneas. Enseñar y aprender en la diversidad. Buenos Aires: Paidós.

BARRERA BUTELER, G. (2020). Revista de la Facultad , XI(2), 333-354.

BRAILOVSKY, D. (17 de mayo de 2020). El docente arquitecto y anfitrión. La Escuela que Viene. Obtenido de https://laescuelaqueviene.org/el-docente-arquitecto-y-anfitrion/

CAMILLIONI, A. (2016). Leer a Comenio Su tiempo y su didáctica. Buenos Aires: Paidós.

CARRETERO, M. (2013). Constructivismo y Educación. Buenos Aires: Paidós.

DAVINI, M. (2009). Métodos de Enseñanza. Didáctica General para Maestros y Profesores. Buenos Aires: Santillana.

DE ALBA, A. (1995). Currículum: crisis, mito y perspectivas. . Buenos Aires: Miño Dávila.

EDELSTEIN, G. (2021). Documento de Trabajo. Especialización en la Enseñanza de las Ciencias Sociales. . Córdoba: Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. .

FENSTERMACHER, G. y. (1998). Enfoques de la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

GROS, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad de la información y las pedagogías emergentes. Obtenido de file:///D:/Users/maria/Downloads/12702-Texto%20del%20art%C3%ADculo-45362-1-10-20150414.pdf

GVIRTZ, S. y. (2008). El ABC de la Tarea Docente. Buenos Aires: Aique.

LITWIN, E. (2005). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. . Buenos Aires: Paidós Educador.

MAGGIO, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. . Buenos Aires: Paidós.

MAGGIO, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Paidós.

MARTÍNEZ PAZ, F. (1996). La Enseñanza del Derecho. Modelos Jurídicos. Modelos didácticos. Córdoba: UNC.

MASTACHE, A. D. (2016). Una propuesta de evaluación integrada a la enseñanza. Dirección de Capacitación y Docencia Universitaria. La Plata.

MEIRIEU, P. (2016). Recuperar la pedagogía. Buenos Aires: Paidós.

RIOS, G. y RUIZ JURI, M. (2016). La Enseñanza del Derecho. Orientaciones para la práctica. Córdoba: Ciencia, Derecho y Sociedad.

SCHWARTZ, M. ; HESS, G.; SPARROW, S. (2015). ¿Qué hacen los mejores profesores de derecho? Buenos Aires: Universidad de Palermo.

WITKER, J. (2019). Técnicas de la enseñanza del Derecho. (U. A. México, Ed.) México. Obtenido de https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/3/1070/1.pdf

Downloads

Published

2022-05-17

Issue

Section

Ética - Enseñanza jurídica – Filosofía – Historia – Sociología

How to Cite

Teach law at the University: Some advances of a research on teaching practices in the UNC law school. (2022). Anuario Del Centro De Investigaciones Jurídicas Y Sociales, XX, 335-353. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anuariocijs/article/view/37607