SITUACIÓN DE LAS UNIVERSIDADES ARGENTINAS Y LATINOAMERICANAS EN RELACIÓN AL MATERIAL CADAVÉRICO PARA LA ENSEÑANZA DE LA ANATOMÍA. Argentine and Latinamerican universities situation in relation to the cadaveric material for Anatomy teaching

Autores/as

  • Susana N. Biasutto Cátedra de Anatomía Normal, Fac. de Cs Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba
  • Julio Cárdenas-Valenzuela
  • Guillermo D. Prat
  • Rafael Romero Reverón
  • Blas A. Medina Ruíz
  • Sergio Tamayo
  • Richar Paredes Orué
  • Joao L. Toledo Neto
  • Jamnyce Altamirano
  • Luis E. Ballesteros Acuña
  • Elia del C. Martino de Vargas
  • Eduardo Olivera
  • Gustavo F. Grgicevic
  • Mariano A. R. Amer
  • Oscar P. David
  • Lucas Garategui

DOI:

https://doi.org/10.31051/1852.8023.v10.n2.20631

Palabras clave:

enseñanza de la Anatomía, aprendizaje de la Anatomía, disección de cuerpos, donación de cuerpos, procuración de cuerpos, Anatomy teaching, Anatomy learning, body dissection, body donation, body procurement

Resumen

Los autores son un grupo de profesores de Anatomía, que pensamos representativo de la realidad argentina y latinoamericana, que relatarán la situación de sus universidades en lo referente a la utilización de material cadavérico para la enseñanza de la Anatomía. La importancia que le adjudican a la disección o al material disecado para la enseñanza-aprendizaje, la disponibilidad de cuerpos, su origen y si cuentan con programas para la procuración y/o donación, son algunos de los aspectos abordados. Seguramente podrán comprobar que existen aspectos comunes y algunos notoriamente diferentes. El objetivo de este Debate es conocer la realidad de países con una idiosincrasia similar, aprender de las experiencias positivas y negativas, y propiciar el avance en un tema en que, Argentina en particular y Latinoamérica en general, está muy retrasada.

 

Authors are a group of professors of Anatomy we considered to be representative of argentine and latin-american reality, who will expose their university situation in relation to the use of cadaveric material for teaching in Anatomy. Some of the treated topics are the importance of dissection and dissected material for teaching and learning, bodies availability, their origin and if their universities have programs for body procurement and donation. Readers will certainly identify some common aspects and some notorious differences. The Debate objective is to get information on the reality of countries with similar idiosyncracy, to learn on other’s positive and negative experiences, and to propitiate the development in this topic in which Argentina and Latin-America are delayed.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Acta de Madrid, 2015. Facilities and environment of a modern dissection room.Vol 19. Suppl. Eur J Anat, 19: Suppl 1, 5-39

Biasutto SN, Caussa LI, Criado del Río, LE. 2006. Teaching Anatomy: Cadavers vs computers?. Annals of Anatomy - Anatomischer Anzeiger, 188: 187-190. DOI: 10.1016/ j.aanat.2005.07.007.

Boletín Oficial de la Ciudad de Buenos Aires. 2005. Número 2215. Pág. 32.

Champney TH. 2016. The business of bodies: Ethical perspectives on for-profit body donation companies. Clin Anat 29: 25-29. doi: 10.1002/ca.22643

Cordero AJ, Covello D, Hambeli T, San Mauro M. 2012. Impacto del trabajo individual frente al grupal en la resolución de problemas clínicos en anatomía. Educ Med; 15: 133-134.

Gangata H, Ntaba P, Akol P, Louw G. 2010. The reliance on unclaimed cadavers for anatomical teaching by medical schools in Africa. Anat Sci Educ 3: 174-183. doi:10.1002/ase.157

Garay MB, Albrecht A, Rives MV, Ortiz L, Uanini F, Gerbaldo V, Biasutto SN. 2015. Perception of first year medical students in relation with the cadaver and the dissection room. Rev Arg de Anat Clin 7: 213.

Habicht JL, Kiessling C, Winkelmann A. 2018. Bodies for anatomy education in medical schools: an overview of the sources of cadavers worldwide. Acad Med, published ahead of print, March 20, 2018. doi: 10.1097/ACM.0000000000002227

IFAA (International Federation of Associations of Anatomists). 2012. Recommendations of good practice for the donation and study of human bodies and tissues for anatomical examination. In: Plexus - Newsletter of the IFAA. http://www.ifaa.net/wp-content/uploads/2017/ 09/plexus_jan_2012-screen.pdf (accessed March 18, 2018).

Mompeó-Corredera B. 2014. Metodología y materiales para el aprendizaje de la anatomía humana. Percepciones de los estudiantes de medicina ´nativos digitales´. FEM 17: 99-104.

Riederer BM, Bolt S, Brenner E, Bueno-Lopez JL, Circulescu ARM, Davies DC, De Caro R, Gerrits, PO, McHanwell S, Paıs D, Paulsen F, Plaisant O, Sendemir E, Stabile I, Moxham BJ. 2012. The legal and ethical framework governing Body Donation in Europe - 1st update on current practice. Eur J Anat 16: 1–21.

Winkelmann A. 2018. On the way to body donation. In: Rev Arg de AnatClin - Editorial; 2018, p 6-8

Descargas

Publicado

2018-07-23

Cómo citar

Biasutto, S. N., Cárdenas-Valenzuela, J., Prat, G. D., Romero Reverón, R., Medina Ruíz, B. A., Tamayo, S., Paredes Orué, R., Toledo Neto, J. L., Altamirano, J., Ballesteros Acuña, L. E., Martino de Vargas, E. del C., Olivera, E., Grgicevic, G. F., Amer, M. A. R., David, O. P., & Garategui, L. (2018). SITUACIÓN DE LAS UNIVERSIDADES ARGENTINAS Y LATINOAMERICANAS EN RELACIÓN AL MATERIAL CADAVÉRICO PARA LA ENSEÑANZA DE LA ANATOMÍA. Argentine and Latinamerican universities situation in relation to the cadaveric material for Anatomy teaching. Revista Argentina De Anatomía Clínica, 10(2), 52–76. https://doi.org/10.31051/1852.8023.v10.n2.20631

Número

Sección

Temas de Debate