HUMAN BODIES TO TEACH ANATOMY: IMPORTANCE AND PROCUREMENT: EXPERIENCE WITH CADAVER DONATION. Cuerpos humanos para la enseñanza de la Anatomía: Importancia y procuración: Experiencia con la donación de cadáveres

Autores/as

  • Susana N Biasutto Chair of Normal Anatomy, Faculty of Medical Sciences, National University of Cordoba, Cordoba
  • Namita Sharma Bharati Vidyapeeth Dental College and Hospital, Pune
  • Andreas H Weiglein Institute of Anatomy, Medical University of Graz, Graz
  • Fernando Martínez Benia Department of Anatomy, CLAEH Faculty of Medicine, Maldonado
  • Jennifer McBride Cleveland Clinic Lerner College of Medicine of Case Western Reserve University, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio
  • José Luis Bueno-López Department of Neurosciences, The University of the Basque Country / UPV-EHU, Leioa (Bilbao), Biscay
  • Beverly Kramer Department of Anatomy, Faculty of Health Sciences, University of the Witwatersrand
  • Phil Blyth Medical School, University of Otago
  • Mirna D Barros Department of Morphology, Santa Casa School of Medical Sciences, Sao Paulo
  • Oladapo Ashiru Department of Anatomy, College of Medicine, University of Lagos
  • Luis E Ballesteros Industrial University of Santander, Bucaramanga
  • Bernard J Moxham Department of Anatomy at the Cardiff School of Biosciences, Cardiff University, Wales
  • Subramaniam Krishnan Department of Anatomy, MAHSA University, Kuala Lumpur

DOI:

https://doi.org/10.31051/1852.8023.v6.n2.14127

Palabras clave:

Anatomy teaching, cadaveric material, cadaveric dissection, donation of cadavers, Enseñanza de Anatomia, material cadavérico, disección cadavérica, donación de cadáveres

Resumen

Este Debate fue propuesto para aportar diferentes puntos de vista y conocer la diversidad de circunstancias involucradas en la procuración y uso de cadáveres para la enseñanza de la Anatomía, a estudiantes de pre y post-grado, en el mundo. Un grupo reducido pero representativo de profesores de Anatomía de todos los continentes fueron invitados a participar. Se distribuyeron algunos lineamientos para que los escritos tuvieran similar orientación, aunque los autores podían incluir cualquier concepto que consideraran de interés para los lectores. Además de los profesores de diversos países, el Prof. Bernard Moxham (Presidente de IFAA) aportó al Debate la posición oficial de la Federación Internacional de Asociaciones de Anatomistas. Los panelistas acordaron en la importancia de utilizar material cadavérico para la enseñanza de la Anatomía, sin embargo, la provisión, las fuentes y los procedimientos utilizados para adquirirlos fueron algo diferentes de un país y/o universidad a otro. La experiencia de los países europeos, las limitaciones culturales en los asiáticos y africanos, y el retraso y los problemas estructurales en Sudamérica, son algunas de las particularidades que se señalan. Después de esta publicación se recibirán las preguntas y comentarios no solo de los participantes sino también de los lectores en general, las cuales serán respondidas y ambas, preguntas y respuestas, publicadas en el próximo número. Entonces, el Debate alcanzará su punto máximo al permitir a todas las personas involucradas en el tema, en cualquier lugar  del mundo, participar y aportar información adicional. 

 

This Debate was proposed to provide different points of view and to know the diversity of circumstances involved in the procurement and use of cadavers to teach Anatomy, to pre and post-graduate students, all over the world. A reduced but representative group of professors of Anatomy of all continents were invited to participate. Some guidelines were distributed to give a common orientation to each paper instead authors were able to include whatever they considered to be of reader’s interest. Within the professors from different countries, Prof. Bernard Moxham (IFAA President) supported the Debate with the International Federation of Associations of Anatomists official position. The panelists agreed about the importance of using cadaveric material to teach Anatomy, but the provision, sources and procedures followed to get them are quite different from one to another country and/or university. The experience of European countries, the cultural limitations in Asiatic and African ones, the delay and structural problems in South America, are some of the pointed peculiarities. After this publication we will receive the questions and comments, not only from the Debate participants but also from general readers, which will be answered and both, questions and answers, published in the next issue. Then, the Debate may reach its top point by letting involved people from all over the world to take part and provide additional information.

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Publicado

2016-03-28

Número

Sección

Temas de Debate