¿When is there archive?

Authors

  • Julia Victoria Isidori Universidad Nacional de Río Negro

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30028

Keywords:

archive, contemporary art, posvisuality, periphery

Abstract

What defines the archive genre? Does the categorization respond exclusively to formal characteristics or can the archive also be thought of as a non-visible poetic of approach to certain themes? Which are these themes repeatedly addressed from archivist perspectives? Making a corpus of analysis to answer these questions led us to ask what effect art discourses have on the categorization of experiences in certain formats.

This attempts against phenomenological theoretical positions: instead of asking what is archive, we ask when this poetic exists. Such situated analysis seeks, first of all, to discover the political interference of aesthetic experiences that recover particular situations in order to insert them into exhibition circuits, and secondly, what implies that these circuits are linked to certain themes by archiving them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julia Victoria Isidori, Universidad Nacional de Río Negro

    Vivo en Río Negro, Argentina, soy Licenciada en Artes Visuales de la UNRN, donde dicto clases. Curso el Doctorado en Teoría Comparada de las Artes de la UNTreF con una beca CONICET y participo en proyectos de investigación en ambas universidades.

References

Foster, H. (2015), Nuevos malos tiempos. Arte, crítica, emergencia. Madrid: Akal.

Foster, H. (2001), El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Arte, crítica, emergencia. Madrid: Akal.

Foster, H. (2004) “An Archival Impulse”, en October, N°110, Otoño. Nueva York, pp. 3-22.

Giunta, A. (2010), “Archivo”, en Objetos mutantes. Sobre arte contemporáneo. Santiago de Chile: Palinodia.

Groys, B. (2016a), “Los trabajadores del arte, entre la utopía y el archivo”, en Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja negra, pp. 133-148.

Groys, B. (2016b), “Entrar al flujo”, y “El arte en Internet”, en Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja negra, pp. 17-32 y 195-213.

Guasch, A. M. (2005), “Los lugares de la memoria: el arte de archivar y de recordar”, en Materia, Revista del Departamento de Historia del Arte, vol. 5, pp. 157-183. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Guasch, A. M. (2011), Arte y archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.

Han, B. C. (2013a), “La sociedad positiva” en La sociedad de la transparencia, Barcelona: Herder, pp. 11-23

Han, B. C. (2013b), “Violencia de la transparencia” en Topología de la violencia, Barcelona: Herder: s/d.

Published

2020-09-01

Issue

Section

Reflexiones

Similar Articles

11-20 of 149

You may also start an advanced similarity search for this article.